Karltinden - Ti på topp Tromsø 2019 og 100 mpf Tromsø (15.09.2019)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Karltinden (1,206m) 15.09.2019
Visits of other PBEs Nakkedalen p-plass (170m) 15.09.2019

Jeg og Lena var klare for å ta årets siste Ti på topp tur sammen, vi manglet begge Karltinden. Kjørte mot Breivikseidet og tok av innover Nakkedalen, skiltet mot Sjursnes og parkerte på Nakkedalen p-plass som lå på høyre side av veien. Krysset veien for å komme til den merkede stien som følger sørsiden av elva oppover Vargedalen. Vått og gjørmete i starten, men ble etter hvert tørr og fin sti når man kommer litt opp i høyden. Bratt i starten så fikk opp varmen, men vinden tok godt når vi kom til stikrysset i Nakkedalen så da ble det en påkledningspause før vi fulgte stien til venstre opp i steinura merket Karltinden og fant ett sted å ta en liten lunsjpause. Stort sett grei steinur å gå i selv om vi mistet merkinga i starten, men fant den fort igjen i lia. Fint å gå langs ryggen siste biten mot toppen og nyte den fine utsikten i alle retninger. Stor varde på toppen, gikk bort mot den lille varden også, men hadde ikke med meg gpsen bort. Litt snø på toppen. Fikk registrert toppen i appen, så nå var 16/16 gjennomført. Brukte litt over 2,5 timer på turen opp. Samme vei tilbake og totalt 4 timer og 50 minutt. Lena var med.

Bratt opp Vargdalen
Toppvarden
Utsikt mot den karakteristiske Hamperokken og mange andre fine fjell