Børsetkjerringa og jakten på de røde nåler. (08.09.2019)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Børsetlauvet (195m)
Ascents Børsetkjerringa (1,009m) 08.09.2019 12:14
Fjellhaugen (645m) 08.09.2019 13:41
Peknuken (687m) 08.09.2019 14:17
Ørnhaugen (502m) 08.09.2019 15:22
Visits of other PBEs Årammen p-plass (155m) 08.09.2019 16:01

Benytta den fine septembersøndagen til å gå en travers ved Ålvundeid. Satte igjen sykler ved Årammen og kjørte til byggefeltet på Børsetlauvet for turstart.
Fin sti over Børsetkjerringa og ned til toppen av skitrekket i Børsetlia. Herifra blei det mest off-track, vesentlig myr og lyng, med unntak av noe transport på traktorveg langs Rennsetvatnet og ned lia fra Ørnhaugen. Det er slike topper en neppe hadde besøkt om de ikke hadde hatt samleverdi. Allikevel fint vær og flott utsikt. Lett jogg på veg ned lia til Årammen, og derifra på sykkel tilbake til utgangspunktet.

Dekorert postkasse ved Børsetsetra. Peknuken i bakgrunnen.

Fra oppstigninga til Børsetkjerringa ser vi ned til Ålvundeid. Øksendalsfjell i bakgrunnen. En smak av vinter i de høye toppene.

Høstvær. Oppe på kanten av Børsetkjerringa med utsikt nordover. Heldigvis tok vi en sving langs kanten her, slik at vi oppdaga den rødmerka stien som gikk ned på nordsida.

På veg mot Børsetkjerringas høyeste punkt. Viromkjerringa i bakgrunnen.

Øksendalspanorama fra Børsetkjerringa.

Mot Viromkjerringa.

Mot Virom- og Børsetkjerringa fra Fjellhaugen.

Utsikt nordover fra Fjellhaugen.

Snaue 14 kilometer til fots, tjue minutters sykkeltur til slutt.