Ripelstigen til Ripelsåta (08.09.2019)

Written by elbow (Vegard Magnussen)

Ascents Bukkaknotten (1,045m) 08.09.2019 10:58
Ripelsåta (1,087m) 08.09.2019 14:22

Tur til Ripelsåta i nydelig høstvær. Jeg hadde blitt tipset om en spennende rute rett opp fra Austrepollen og gamblet på at det kunne la seg gjennomføre som et familieprosjekt.

Vi parkerte i en lomme like ved oppkjørselen til Nedrehus gård og kunne straks se toppen av Ripelsåta knappe 1100 meter opp, og bare 1500 meter bort (i luftlinje). Stien begynner på tunet til et av husene på Øvregård, krysser noen hundre meter innmark før den begynner å slynge seg oppover den bratte fjellsiden. Stien er merket helt opp til skaret mellom Bukkaknotten og Ripelsåta, og består av en kombinasjon av nye oransje merker (fra 2018) og eldre røde merker. Stort sett bra merking, men noen plasser var den litt vanskelig å følge da det stedvis var ganske gjengrodd og enkelte plasser virket det som gammel og ny merking gikk litt forskjellige veier. Anbefaler uansett å følge merkingen nøye og ikke bli fristet til å følge andre traséer/tråkk som av og til dukker opp.

Generelt ganske «strabasiøst» terreng oppover, ulendt, bratt, stedvis gjengrodd og sleipt, men ingen større vanskeligheter for fjellvante folk. Til gjengjeld blir utsikten stadig mer imponerende, først som små glimt mellom trærne før man på rundt 600 meter kommer over tregrensen og får se Austrepollen/Maurangsfjorden i sin helhet.

Klyvingen opp på selve Ripelsåta gikk greit, selv om det var ganske sleipt pga mye nedbør den siste tiden. Hadde lest Geir og Rune sine rapporter og siktet oss inn på letteste variant. Den nederste biten, en skrent på ca 10 meter, er den vanskeligste, her sikret jeg yngste-jenten opp med tau. Etter dette var det ganske grei skuring til topps. Fantastisk utsikt fra toppen, spesielt ned igjen mot Austrepollen hvor vi kunne konstatere at bilen fortsatt stod trygt plassert.

På vei ned igjen sikret jeg alle de tre andre når de kløv ned den nederste skrenten. Under helt tørre forhold er det ikke sikkert vi hadde følt det nødvendig for andre enn hun minste, men nå var det litt sleipt og vi hadde uansett med tauet så da kunne vi like godt bruke det.

Før vi tok fatt på Ripelstigen ned igjen stakk jeg og eldstemann oppom Bukkaknotten mens jentene ikke følte behov for det. Så var det bare å stålsette lår og knær for 1000 tunge nedover-høydemeter.

PS. Anbefaler grundig flåttsjekk etter tur i Ripelstigen, vi fant mellom 5 og 10 stk hver...

Pause i skogen
Bratt og gjengrodd
Utsikten kommer seg
Enkelt klyveparti på vei opp Ripelstigen
Bratt og flott
Fortsatt bratt og flott
Øverste del av Ripelstigen
Klyvepartiet opp mot Ripelsåta
Yngstejenta på vei opp det mest krevende partiet
Mor følger etter
Utsikt fra toppen mot Nedregård/Øvregård
Fornøyd gjeng på toppen
Selvutløser
Bratt og gjengrodd på vei ned igjen også
Austrepollen
Been there, done that!
Ca ruten vi gikk opp (rød) og et alternativ noen av oss gikk ned igjen (blå)
Start date 08.09.2019 10:58
End date 08.09.2019 16:53

Tøff familie

Written by Kjell51 08.09.2019 22:21

Dere imponerer virkelig. Har hatt den turen på ønskelisten min men vet ikke om jeg tør eller klarer den. Er det synlig sti / sauetråkk opp?

Sv: Tøff familie

Written by elbow 09.09.2019 12:05

Takk for kommentar. Jeg var selv stolt og imponert over familien på denne turen! Har skrevet en turrapport nå, håper du får litt inntrykk av hvordan det var. Ellers er det bare å spørre!