Storhornet og Øst for Finnmortentjønna (Feil i PB) (01.09.2019)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Tømtholet ved Gunhildelva (190m)
Ascents Øst for Finnmortentjønna (457m) 01.09.2019
Storhornet (399m) 01.09.2019
Visits of other PBEs Åseggseterveien bomstasjon (49m) 01.09.2019

Kjørte fra Osenkrysset på Fv 17 etter Fv 715 mot Osen. Nede i Steinsdalen svingte jeg til venstre etter Åseggseterveien. Dette er en bomvei med kr 20 i betaling. Det er 3,4 km inn til parkeringsplassen. Her var det fullstappet med biler. Årsaken var at det var første dag i hjortejakta i dag. Jeg fortsatte ca 200 meter etter en litt dårligere hyttevei, og parkerte etter ei bru over Gunhildelva i Tømtholet. Yr hadde meldt regn for andre søndag på rad, og dette stemte på en prikk. Jeg gikk først opp til Storhornet. PB koordinatene ligger ca 30 meter fra toppvarden. Det er stup på nordsiden av Storhornet. Jeg gikk videre mot toppen øst for Finnmortentjønna. Et tilbakeblikk mot Storhornet viste en skikkelig markert topp fra denne siden av fjellet. Jeg fikk et glimt av Finnmortentjønna på tur opp mot to topper som omkranser ei lita fin tjønn mellom toppene øst for Finnmortentjønna. Peakbook har markert den laveste toppen som høyest. På andre siden av den lille tjønna er det en topp som er 458,1 moh. på koordinatene 32 V 575955 - 7123193. Matpause ved tjønna mellom toppene. Jeg returnerte rett ned mot veien. Hjortejegerne holdt seg på andre siden av dalen.
OSEN 6/7-47.

En trivelig bomstasjon med et behagelig avgiftsnivå innover Åseggseterveien
LAT ATT GRINDA
Toppsteinen på Storhornet
Det majestetiske Storhornet i tåkehavet
Finnmortentjønna
Fra høyeste punkt på 358.1 moh
Peakbook har markert toppen til høyre som høyest, men det er toppen til venstre for tjønna som er høyest. Været letter og det er tid for matpause