Smultring nr 200 (31.08.2019)  4

Written by BjørnF (Bjørn Fillipsveen)

Start point Dalen parkering (280m)
Ascents Tunga (1,424m) 31.08.2019 12:45
Visits of other PBEs Dalen parkering (260m) 31.08.2019 09:12
Ålvundelva bru Dalen (256m) 31.08.2019 09:25
Gresjo bru (283m) 31.08.2019 09:40
Viromsetra (615m) 31.08.2019 10:28
Har planer om å gjøre noe med Smultringlista fremover. Værmeldinga var litt usikker med fare for noen byger på formiddagen , men lettere vær etterhvert. Da kunne det passe med denne sære toppen som stort sett bare har besøk av smultringsamlere. Nådde igjen(!)to personer ved Viromsetra, de skulle på Litjnebba. Sto også et telt litt lenger inn, men ingen å se. Grasdalsbekken gikk stor og lett frådende, men kom tørrskodd over med et avsluttende hopp. Sti faktisk helt inn i Botnen. Riktignok litt vanskelig å følge hele veien. Noen lette regnbyger ble det, men lettere da jeg nærmet meg toppen. En del løs ur oppover, traff bedre ned igjen. Formidable omgivelser, så selv om turen ikke er den beste er utsikten på toppen så flott at den er vel verdt et besøk. Jeg målte punktet 275 meter lenger syd til å være 2 meter høyere enn der nåla er plassert. Fulgte stort sett samme rute ned. Gjelder å holde seg unna svabergene, særlig på dager som denne da det rant vann overalt. Møtte en dame i skogen, hun var på tur til setra. Hun syntes det var så fint å sitte der å bare nyte, og det er det vanskelig å være uenig i. Flott sted.

Dagens mål, heftig nordøstside.

Skarfjellet.

Tunga.

Hesten.

Skarfjellet og Nordre Trolla.

Kongens Krone til venstre og Dronningens Krone til høyre.

Sandvikshaugen, så skimtes såvidt Tritindan, Hesten, bak Tustnastabbene, Viromkjerringa og helt til høyre Hjelmen.

Litjtårnet, Innerdalstårnet og Tårnfjellet.