Osevann Redningshytta Sydpolen (27.08.2019)

Written by sveinh (Svein Haustveit)

Start point Osevann (315m)
Endpoint Osevann (315m)
Ascents Sydpolen (952m) 27.08.2019
Visits of other PBEs Osavatnet p-plass (kr) (310m) 27.08.2019
Redningshytten, Gullfjellet (600m) 27.08.2019

Rekordvarme og en flott kveld i Bergen. Sola går den kl 21 så det er mulig å få seg en tur etter jobb. Parkerer på Osevann i 18:30 tida. Yrende piknik og badeliv i lonene i elva. Jeg har lyst til å gå rett opp og ned på Sydpolen. Følger vanlig sti til Redningshytta og opp "korketrekkeren". Tar til høyre der stien møter bekken og går inn i en trang dal "Ålen". Punktet hvor jeg tar av er ikke merka. Stien videre er varda av noen (bra innsats), og er nå ganske lett å følge. Anbefaler å gå første gangen når det er tørt og lyst eller med noen som har gått der før. Ruta er ikke veldig bratt men det er bratt ned på vest siden. På toppen kl 20, fremdeles bare i shorts!. En liten pause før retur samme veg. Det blir mørkt og nede på Osevann 22:00 har de fleste reist hjem. Noen få bobiler og et leirbål med sang. Indian Summer ?

Sydpolen og Toro fra Redningshytta
Bilde tilbake mot der en tar av fra hovedstien mot Gullfjellstoppen
Varda trase går langs ryggen mot høyre
Utsikt ned Hausdalsgullbotn mot Søtefjellet
Skarp sol og veldig dus utsikt på toppen
På veg ned. Det er varda langs kanten hvor det er lettest å gå.