Vestre Skardstind (24.08.2019)

Dumhøe SV2 (1,945m) 24.08.2019
Vestre Skardstinden (2,221m) 24.08.2019

VELLYKKET BOMTUR

Planen var å bestige Skardstind og Nåla med hjelp av Ingvild Øyjordet fra Fyrst & Fremst i Lom. Problemet var at det hadde snødd våt nysnø over 1900 meter dagen før.

Per Hunnes Hansen, Odd Petterson og Knut Skallerud stilte ved Geitsetra lørdag morgen etter å ha overnattet i telt 1 km lenger ned langs elva Leira.

Teltleir i Leirdalen
Fint driv oppover bakkene!

Tåka kom og gikk på toppene rundt oss og det var yr i luften da vi startet på de lange bakkene opp til Dumhøplatået, vel vitende om at det ikke var sikkert vi ville nå toppen denne dagen.

Ingvild kunne veien så vi var raskt oppe på den store slake steinørkenen Dumhøe. Her oppe plukket vi de 2.000 meter "toppene" eller vardene som ligger utover platået.

Borte ved Vestre Skardstind lå det 10 cm bløt nysnø. Etter noen minutter blåste den tette tåka bort og Skardstind viste seg i all sin prakt foran oss. Rett frem hadde vi de 4 hamrene og lengst bort til høyre så vi Nåla, som stakk opp fra fjellet.

Dårlig sikt mot hamrene

Ingvild hadde tidligere gått opp noen renner til høyre for hamrene og vi studerte disse nærmere på avstand.

Tåka kom og gikk. Ingvild peker på hvor hun har gått før.

Men Per, Odd og jeg synes det så altfor glatt ut der den våte snøen lå mellom og på steinene i ura på fjellet, så vi besluttet å snu på Vestre Skardstind.

Nedturen gikk greit og været lysnet, så vi fikk sett på utsikten til de omkringliggende toppene.

For 2 år siden lå vi i telt på Storjuvbreen på den andre siden av Skardstind på vår tur Piggen Rundt. Denne gang fikk vi se fjellet på nært hold fra vestsiden og ble enda mer betatt.

Selv om vi denne gang ikke nådde toppen av selve Skardstind, bare fortoppen Vestre Skardstind, lærte vi mye om fjellet og hvor man kan gå, så vi synes vi hadde hatt en fin og hyggelig tur.

Tid: 8,5 timer totalt.

Dumhøeplatået
Odd, Ingvild og Per ved Geitsetra etter turen.