Bre-kaos på Weissmies (26.08.2019)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Hohsaas (3,149m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Weissmies (4,017m) 26.08.2019 11:20

Jeg og Chris tok gondolen fra Saas-Grund og opp til Hohsaas tidlig denne morgenen. Weissmies på 4017 moh var målet. På grunn av en litt uheldig diskusjon mellom meg og camping-sjefen, ble jeg bedt om å forlate vaskerommet på campingplassen. Alle turklærne jeg hadde vasket, lå kliss våte og innelåst i maskinen der (lang historie). Jeg hadde derfor skrapt sammen det jeg hadde av utstyr å medbringe på Weissmies. Å gå i Goretex-bukse på en såpass varm og fin dag som dette, var ikke akkurat å foretrekke, men slik ble det. Jeg har i det minste lært at jeg + vaskemaskiner sent på kvelden + campingsjefer = ikke en god kombinasjon.

Brekaos på vei opp mot Weissmies, som vi ser bak

Da vi ankom Hohsaas, fulgte vi stien bort til breen, Triftgletscher. På avstand så den midterste delen ut som et sant kaos, som var klar til å kollapse når som helst. Det var nok tryggere enn den så ut herfra, og så lenge vi kom oss opp og ned før solen fikk tid til å tine den, skulle nok dette gå veldig bra.

Chris i blomkålsuppen

Vi tok på oss sele, tau og stegjern. Breen var slak i starten, men bratnet til etterhvert. Det var kjølig i luften. I skyggen var det vel et par til tre minusgrader. På de bratteste partiene, var det banket ned storebolter i breen som man kunne legge tauet rundt. Greit i tilfelle et fall.

Majestetisk utsikt mot Dom (til høyre), Taschhorn (i midten) og Alphubel (til venstre)

Lenger oppe vandret vi rett inn i grøten av svære isblokker og isberg. Fullstendig kaos, men en utrolig kul og eventyrlig opplevelse å vandre gjennom dette. Enkelte steder skulle man komme seg effektivt forbi, da faren for å få en blokk i hodet var relativt stor, men vi registrerte ingen bevegelser, så det var tegn på stabilitet.

Kul brepassasje

Lenger oppe slakte breen ut igjen og vi kom inn i mer normalt terreng. Synes godt stigningen på dette tidspunktet kunne vært mye brattere. Høydemetrene gikk sabla sakte unna. Kunne ikke holde et veldig høyt tempo heller, grunnet høyden. Utsikten var uansett helt upåklagelig. Herfra så vi rett mot herligheter som Dom, Taschhorn og Alphubel som strakte seg dominant opp på motsatt siden av dalen. Monte Rosa-massivet med Dufourspitze var et blikkfang i sør, som var vel så pent syn. Jeg måtte stadig skue ned mot dalen ved Saas Grund og deretter opp på Dom mens jeg prøvde å forstå at det faktisk var 3000 høydemeters forskjell på de to stedene. Helt sykt!

Nei, dette er ikke et manipulert bilde

Siste parti opp mot Weissmies ble det endelig litt brattere. Etter en liten stund stod vi på toppen. Magisk utsikt herfra. En ren drøm. Vi spiste nistepakken her oppe med litt underholdning av en kar som skulle fly med paraglider. Han feilet en del ganger før han endelig fikk det til. Da han lettet, måtte jeg mimre tilbake til tiden på Folkehøyskolen da jeg drev med dette. Den følelsen savner jeg virkelig iblant. Tenk å kunne fly blant disse fjellene her oppe også. Helt vilt!

Weissmies, 4017 moh

Chris snakket med noen sveitsere. Jeg skjønte ikke en drit og ble egentlig bare sittende å le når alle andre lo. Chris fortalte etterpå at en kar mente det var luksus å røyke i høyden, da sneipen holder ut lenger enn på havnivå. Logisk.

Meg og Chris på toppen av Weissmies

Etter å ha sett litt på utsikten og spist opp matpakken, startet vi på returen igjen. Tok ikke så lang tid før vi var nede i brekaoset igjen. Solen hadde nå fått tid til å steke litt, så det gikk noen små ras innimellom. Ingen som var så store at det var farlig, men vi ville likevel komme oss effektivt gjennom blomkålsuppen. Kom omsider ut på den snille delen av breen og trasket ned til kanten. Pakket ned utstyret og tok turen innom restauranten på Hohsaas hvor vi kjøpte en øl. Ikke aller verst å nyte denne med panoramautsikt til toppen vi nettopp hadde vært på. Breen er i veldig dårlig forfatning. Det er nok bare et tidsspørsmål om når den kommer til å knekke i to. Da vil nok Weissmies stige voldsomt i vanskelighetsgrad, for det er nettopp denne breen som gjør den enkel å bestige.

Pizzo de Andolla

Vi tok etterhvert gondolen ned igjen til Saas-Grund. Her var det nærmere 30 grader nå, og det ble i overkant klamt å vandre gjennom gatene her i ulltrøye. Snakk om kontraster. Fra minusgrader til hete på bare noen timer.

Returen ned igjen

Etter en tur på butikken, dro vi tilbake til campingplassen. Jeg fikk endelig hentet klærne jeg hadde vasket kvelden i forveien. Det var også en litt blidere tone mellom meg og campingsjefen nå. Resten av dagen gikk med til en dusj, etterfulgt av en gryterett til middag mens vi ladet telefoner og kamera og planla neste dag. Tusen takk for nok et magisk Alpeeventyr, Chris!

Kart

Takk for

Written by Olepetter 22.10.2020 08:07

at du tar deg tid til disse alperapportene, Endre. Fin lesing når det er innevær, og vakre bilder å drømme seg bort med. Har selv vært i området med denne toppen som mål en gang, men det ble ikke noe av.

Sv: Takk for

Written by Fjellsamleren 22.10.2020 09:18

Veldig hyggelig å høre, Ole Petter, takk for det!

Flotte turer fortjener flotte rapporter ;)

Jeg håper virkelig at jeg kan dra tilbake til Alpene neste år. Har mye kult i vente der. Håper du får kommet deg på Weissmies før breen knekker og øker vanskelighetsgraden.

Fine bilder

Written by hmsv1 28.08.2019 20:43

Fascinerende å se bildene av bresprekker fra turen opp nordvestsiden av fjellet! Husker ikke at det så sånn ut når jeg gikk denne ruten for 10 år siden men kanskje jeg har dårlig hukommelse :) Lykke til med resten av ferien i de vakre alpene!