Innføringskurs bre (TTF) (23.08.2019)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Characteristic Alpine trip
Ascents Tikneppen (348m) 23.08.2019
Visits of other PBEs Bøverbrean 23.08.2019
Kobberdammen parkering (310m) 23.08.2019
Krossbu (1,270m) 23.08.2019
Tikneppen klatrefelt (340m) 23.08.2019

Komprimert grunnkurs bre for TTF med 10 deltakere og 2 instruktører.

Mandag 19.aug
Samling ved Tikneppen for utdeling og tilpassing av utstyr. Deretter gjennomgang og øving på klemknutegang og rappell.

Onsdag 21.aug
Samling på Nyhavna for tørrtrening på redning i taulag. Bresprekken var kaiekanten og et semistatisk tau fungerte som sikring (is-skrue/snøanker).

Fredag 23.aug

Før avgang hjemmefra måtte vi ta den tunge beslutningen om å ta med Rigel på sin siste tur til veterinæren, knapt 13,5 år gammel. Dette er det desidert værste med å ha hund, og jeg blir aldri vant med denne delen av hundeholdet.

Rigel som unghund.

Jeg møtte medinstruktør Kari på Melhus og vi kjørte sammen til oppmøte på Krossbu utpå kvelden, etter middag og litt handling på Oppdal. Da alle var på plass ble det tid til litt informasjon om lørdagens aktivitet før vi tok en relativt tidlig kveld.

Redningsøvelse på blåis.

Lørdag 24.aug
Etter frokost på hytta ruslet vi inn til Bøverbrean. Innføring og øvelser i stegjernsteknikk før vi delte oss inn i to taulag med fem deltakere i hver. Vi rakk hele fem runder med redning fra bresprekk på blåis før vi returnerte til hytta for dusj og treretters middag. Oppsummering og info om søndagens aktiviteter etter middag.

Spennende formasjoner i brefallet.

Søndag 25.aug
Etter frokost og utsjekk fra hytta ruslet vi inn til Bøverbrean igjen. Innføring og øving i å sette isskruer og å passere mellomforankringer, før vi gikk opp i nedre brefall i to taulag. Øving på veivalg, taulagsrutiner og sikring opp og ned bratter og over smale partier.
Retur og felles middag med oppsummering på Lom.

Da er vi ferdig med brevandring for denne gang.

Årets siste kursoppdrag med ivrige og dyktige deltakere. Litt varierende vær men helt fint kursvær. :-)