Skredahøe (24.08.2019)

Written by Movegen22 GSM

Ascents Søre Skredahøe (1,891m) 24.08.2019 13:00
Store Skredahøe (2,004m) 24.08.2019 13:36

Denne helga bestemte vi oss for å ta en Dovrefjellstopp - mye på grunn av værmeldingen. Siden vi ikke hadde lyst å være avhengig av busstider til/fra Snøheim, vurderte vi alternative ruter.

Endte med å kjøre til Lesja. Inn på Dalsida (bomveg kr 125!!!). Kjørte så langt vi kom inn mot Svartdalslia. Mye biler på parkeringen her, og da kobla vi at det var reinsjakt... Litt usikker på om vi skulle gjøre oss upopulære og vandre inn i reinsterrenget - men når vi først hadde kjørt så langt bestemte vi oss for å gå.

Lettgått sti fra bilen og helt inn til hytta i Kjelsungdalen. Greit å være obs på at stien deler seg etter noen få km - hold til høyre. Så en enslig reinskalv rett før vi skulle ned i dalen og krysse elva. Brukte ca 2 timer fra bilen på den snaue mila inn til hytta. Energipåfyll her, før vi braska oss bratt opp mot ryggen. Fint terreng å gå i de første 400 høgdemeterne.

Møtte tåka og regnet på ca. 1600. Våte, mosegrodde steiner gjorde turen tyngre enn om det hadde vært tørt. Glatt, så vi måtte gå forsiktig. Ura var forholdsvis lettgått da. Nådd toppen via Søre etter ca. 4,5 t på tur. Ingen stor "feiring" da det var surt og vått. Retur omtrent samme veg. Ikke mye å se i tåkehavet. Letta av og til, men stort sett gikk vi i "bomull".

Siden det var så glatt, brukte vi lengre tid ned enn opp. På ca 1500 kom vi under tåka, og det ble litt lettere å se hvor vi skulle gå. Traff to reinsjegere og slo av en prat.

Ny stopp rett før vi kom til hytta. Av med skallklær og energipåfyll. Traff enda en reinsjeger, som vi hadde en lang prat med. Viste seg at det var han som eier hytta i Kjelsungdalen.

Videre gikk det greit på den lettgåtte stien, men ikke så god driv som på tur innover. Beina litt tyngre nå. Nådde igjen ytterligere to reinsjegere. Den yngste av dem hadde kalven vi hadde sett tidligere på dagen i sekken. Heldigvis! Slo av en prat med de også.

Tilbake ved bilen etter 9,5 timer på tur. Hadde nok brukt en del kortere tid om det ikke hadde regna, og vi ikke hadde skravla så mye med reinsjegere.

En fin tur i et, for oss, helt nytt område. Sekretæren vil gjerne tilbake til området - Turplanleggeren er litt mer i tvil ;) Den ene liker lange seige innmarsjer, den andre ikke.

Vi kan, uansett, anbefale å "angripe" Skredahøe fra denne kanten!!