Sekkebreen - komplett liste Oppland pf 250m (18.08.2019)  4

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Mysubytta (846m)
Endpoint Mysubytta (854m)
Ascents Punkt på Sekkebreen (1,906m) 18.08.2019 13:56
Vest for Sekkebreen (1,904m) 18.08.2019 14:20

Endelig var dagen kommet! Nå skulle siste toppen bestige på denne samlelista. Det har kostet blod, svette og tårer, men verdt strevet. Vanvittig mye bilkjøring har det også vært da fylket er langt i utstrekning. Det ble en god del ringing til folk på Peakbook for å få følge. Det var ikke lett. Et litt sært turmål er det, men nå når turen og toppen er nådd... så er den verdt et besøk. Bortgjemt der inne i Breheimen. Jeg fikk til slutt med meg Morten som hadde lyst å teste formen etter late dager i England. Veldig glad for det da man gå over bre.

Vi var klare til avgang på Mysubytta innenfor Sota Sæter ca kl 10.30. Morten hadde sett seg ut en annen rute opp til toppen enn den jeg hadde sett for meg. Den egentlig veldig grei skulle det vise seg... med unntak av en kanskje vel dristig brevandring på Sekkebreen som hadde mye mer sprekker enn forventet. Breen er jo spå flat. Lærte litt om breer denne dagen.

Ruta ja... vi gikk rett opp lia fra Mysubytta. Litt bushing i starten og ganske bratt, men med gode bein denne dagen så gikk dette bra til vi kom opp de første ca 500 høydemeterne. Derfra ble det steingåing i litt lurvete terreng før vi kom inn til breen. En spesiell bre dette... nederst svært flat.. møkkete og med mye smågrus. En flott isgrotte var det der også... som jeg selvfølgelig måtte inn i. Men... trist å se at breene smelter så mye nå. Ferden oppover breen gikk veldig fint. Vi burde hatt med tauet... men det hadde vi ikke. Lenger opp ble det faktisk mye mer utfordrende enn det som er kjekt... Fordelen nå er jo at breen er fri for snø.. og vi ser alle.... ehhh... ikke helt alle skulle det vise seg... Vi kom nå greit forbi det utsatte området med mange og svært dype sprekker ved å gå i sikksakk og hoppe over. Da vi kom helt opp på kulen forventet vi ingen sprekker. Rett før toppunktet gikk Morten først og jeg bak. Det var meg som falt igjennom på blåisen der oppe og ble hengende etter armene.. Opp til brystet. Morten hjalp meg opp igjen...og jeg fikk en liten støkk da. Sprekken viste seg å ikke være veldig dyp... men litt uggent var det.

Det blåste litt på toppen og vi kom oss siste biten på breen bort til toppen Vest for Sekkebreen ved kanten av breen hvor vi hadde en lengre pause. Etter pausen gikk det radig ned til vi møtte DNT stien til Slæom. Fulgte den så godt vi kunne nedover. Stor vannføring i elva gjorde at vi droppet kryssing av denne og tok vår egen rute ned til dalbotnen. Dette medførte jævlig bushing i kjerr og tett bjørkeskog hel nederst. Vi kom da hele ned etter noen fall... litt banning... latter og tanker til enkelte vi kjenner som er så glade i bushing, ha, ha. Etter dette fulgte vi en litt dårlig sti på nordsiden av elva nedover. I det fjerne så vi elva fra Sekkebreen kommende flomstor og tøff nedover fjellsiden. Det var liksom denne vi skulle krysse da på vei mot Mysubytta. Vi bad om at det var bro over den.. men det var det ikke. En kyssing her kunne medføre katastrofe med den vannføringen. Da var saken grei.. vi måtte krysse hovedelva før elva fra, Sekkebreen slo seg sammen med hovedelva. Da var det bare å glemme de deilige tørre støvla mine. Her skulle det vades... dypt med sterk strøm.. og her burde man ikke falle. Vel.. det gikk bra for oss begge.. våte til langt opp på lårene. Nå var det plankekjøring ned til bilen. Glade for vel gjennomført tur med en del farefulle momenter. Ruta over breen kan vel ikke anbefales å følges av andre uten tau... Enda skumlere blir det når det kommer litt nysnø nå snart... da sprekkene blir enda mindre synlige.
Takk for en fin tur Morten. En tur i brukbart vær.. bedre enn forventet slik det så ut i starten.

Start date 18.08.2019 10:16
End date 18.08.2019 18:27

Takker

Written by Atomsilda 20.08.2019 16:18

Jeg takker for alle gratulasjoner! Ingen superprestasjon egentlig, men man må være iherdig og og litt sta. Takker spesielt de som har vært med meg på tur...til ikke alltid de mest spennende toppene. Det har vært mange fantastiske turer disse årene, men selvfølgelig også noen litt mindre spennende turer. Et tips til andre som samler på denne lista er å prøve å samkjøre litt. Det er dyrt å kjøre bil....Oppland fylke er langstrakt.

Gratulerer!

Written by Olepetter 20.08.2019 08:48

Spennede tur ble det også, skjønner jeg. Nå kan du hvile i hele vinter, ha, ha.

Grattis!

Written by Nils 19.08.2019 22:11

Gratulerer så mye, Jørn! :-) Nå har du automatisk tatt mange på Oppland PF-100, så da er det "bare" å fortsette med den. ;-)

Gratulerer

Written by repelo 19.08.2019 15:54

Gratulerer med fullført liste. Imponerende!

Gratulerer Jørn :)

Written by JoNy 19.08.2019 12:47

Synd jeg ikke kunne være med, så ut som dere hadde en fin tur, mange flotte bilder :)

Bushing er jo helt innafor :D

Written by venkekristin 19.08.2019 12:21

Gratulerer Jørn, med full 250-liste :D

Takk for turen gale mann

Written by mortenh 19.08.2019 10:53

Det har blitt mange smågale ekspedisjoner på den samlinga di, men sikkert mest fine turer. En ære å få være med deg på avslutninga, og litt ekstra krydder blei det også, både med istunnell og ikke minst en paff mann (jeg skvatt jeg også) som forsvant halvveis ned i sprekken 2 sekunder etter at jeg hadde labbet over der. Du må nok bli lettere på foten Jørn.

Gratulerer. Jeg kommer sikkert etter om noen år.

Gratulerer

Written by arne 19.08.2019 10:39

Jørn med fullført liste! Ei liste som sikkert har gitt mange fine turer, og hvor de fleste av opplandskommunene er representert.