Akklimatiseringstur til Schesaplana (18.08.2019)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Douglasshütte (1,966m)
Endpoint Brandnertal (1,507m)
Ascents Schesaplana (2,965m) 18.08.2019 15:49

Turen til Alpene hadde lenge vært planlagt. Dette var noe jeg og Chris avtalte allerede på Peakbooktreffet på Sæbø i 2018. Øyvind var selvsagt også giret på dette. Endelig var tiden kommet for meg til å utforske fjellene her nede. Drømmene var store og som vanlig visste vi at tiden ikke ville strekke til for å gjennomføre alt vi ønsket, men vi så på det som en ønskeliste som vi bare kunne plukke fra. Før stortoppene måtte vi gjennomføre et par akklimatiseringsturer.

Mektig utsikt fra toppen av Schesaplana

Chris hadde plukket opp meg og Øyvind på flyplassen i Zürich dagen i forveien. Vi hadde campet langs veien et sted i Østerriket, og når vi likevel var i landet, valgte vi å legge turen til Schesaplana, som er en topp like under 3000 moh. Perfekt å starte med.

Den idylliske innsjøen, Lünersee.

Vi parkerte på en parkering i Brandnertal, en dal i den østerrikske provinsen Vorarlberg. Herfra tok vi gondolen opp til Douglasshütte. Været var nydelig og tempen fin. Vi fulgte grusveien som gikk på vestsiden av den grønnblå innsjøen, Lünersee. Vi tok deretter av på en sti som snirkler seg oppover mot Schesaplana.

Små menn i mektige omgivelser

Vi ankom omsider Totalphütte. Her var det servering av det meste. Jeg har tidligere hørt mye om hyttene i Alpene. At det selvsagt ikke er det samme som i Norge, men må innrømme at jeg synes det var en smule rart å se en egen luke for ølservering på hytten. Her stod en lang kø med folk og glassene var ikke akkurat små. Vi holdt oss til en kaffe før vi fortsatte oppover.

Korset på toppen av Schesaplana.

God sti og merket rute hele veien videre også. Fikk omsider øye på det gigantiske korset på toppen av Schesaplana. Toppen ligger forøvrig akkurat på grensen mellom Sveits og Østerrike. Dette er markert med både skilt nedenfor og markerte steiner på toppen.

Jeg hadde gått litt i forveien og stod og nøt den mektige utsikten før Øyvind og Chris også kom opp. Her ble vi en god stund for å spise og ta bilder. For en utsikt over Alpene herfra. Et virkelig flott fjell.

Etter langt om lenge tok vi fatt på returen. Det var ikke mange igjen utenfor Totalphütte da vi kom ned igjen hit. Dette var bare et tegn på at de fleste vi hadde sett her tidligere i dag bare hadde hatt som mål å gå opp til hytten for å drikke, for å så gå ned igjen. Noen befant seg selvsagt også inne på hytten da de sikkert skulle overnatte her.

Gutta på toppen

Til tross for at kvelden hadde senket seg, var det fremdeles varmt og deilig i luften. Det luktet bading i Lünersee. Dette var egentlig ulovlig, men når jeg vil bade, kaster jeg klærne og det er svært få som da kan stoppe meg før jeg allerede er i vannet. Temperaturen i vannet var det jeg liker å beskrive som "drikkevannkaldt". Altså vann som kjennes kaldt ut selv når man drikker det. Ikke mange gradene her nei. Fikk meg en skikkelig brainfreeze og skryt av Chris. Det gikk også opp for meg at dette er ny rekord for meg når det gjelder bading vann som ligger høyt over havet, 1950 moh altså.

Vi fulgte grusveien videre bort til Douglasshütte og deretter ned en sti som snirklet seg nedover mot parkeringen ved siden av gondolbanen. Vi ankom bilen til Chris like før det var helt mørkt. En fantastisk akklimatiseringstur og ikke minst flott åpning av Alpeturen. Vi gledet oss alle tre til fortsettelsen.

Det er ettermiddag og alle turistene befinner seg enten inne eller har forlatt Totalphütte