Litt av Schwarzwald på tvers (14.08.2019)

Written by ersystopo (Erlend Råheim) GSM

Ascents Feldberg (1,493m) 14.08.2019
Schauinsland (1,284m) 14.08.2019
Stübenwasen (1,386m) 14.08.2019
Alpetur unnagjort, og tid for løpetur med Amund/sønn i Schwarzwald. Etter en del kollektivtransport via Titisee, hopper vi av på Feldberghof. Her er vi sammen med alle varianter av lokale og tilreisende som kan tenkes å bevege seg noen meter på asfaltert topptur. Tida opp på Feldberg går med til pulsklokkemekk og runding av tungtransport på to bein.
Østover fra Feldberg
Utsikten er hemma av dis, og panoramaet fra Tödi til Mont Blanc får vi drømme om.
Neste topp, Stübenwasen ligger rett ved sti og kun noen titalls minutter unna. Faktisk er det mer akademisk enn praktisk at toppunktet ligger utafor turstien. Dette minner litt om tindelandskapet rundt Gjøvik, der du må ta høyde for at toppunkt kan være på dyrka mark. I det hele tatt er kanskje Mjøsomlandets skoger, uten breibygder som Ringsaker og Stange og framfor alt uten Mjøs, det Schwarzwald minner en nordmann mest om.
Nå går det nedover, og vi kommer via et skistadion til Notschrei (!), som visstnok skal dreie seg om et høylydt krav om veg tilbake i tid. Og etter en del parallelløping med bilvei, starter vi oppstigning mot Schauinsland. Et Schauinsland er noe alle byer og tettsteder bør ha, og det er liten tvil om at denne åsen har mye folkehelse i seg.
Feldberg. Her kommer vi fra.

Etter 2 timer og 5 minutter entrer vi utsiktstårnet, og jeg stabber på støle bein til heis og transport til dals.