To søstre (15.08.2019)

Grytfoten (1,019m) 15.08.2019
Visits of other PBEs Svarga (403m) 15.08.2019
Syv Søstre p-plass nord (65m) 15.08.2019

På kjøreturen nordover var det bare å velge og vrake i turmål. Denne gangen falt det på noe av det ypperste - De Syv Søstre ved Sandnessjøen. Dagen startet i Trondheim, og vi kjørte hele dagen for å nå fram til Sandnessjøen i grei tid. Vi handlet litt proviant før vi parkerte på en stor parkeringsplass hvor stien starter.

Mot Skjerdingen og Tvillingan fra starten
Sandnessjøen

Etter å ha skiftet klær, begynte vi på turen oppover mot Botnkrona. Stien er godt merket, med hjelpemidler der det trengs. Jeg var sta og skulle unngå å bruke dette, men jeg gikk meg fast i et sleipt svaparti. Her måtte jeg bite i det sure eplet og bruke tauet som var utlagt for å komme meg opp. Det gikk radig opp til Grytfotvatnet, der vi gikk littegrann feil og havnet for nære vannet. Gikk deretter riktig vei og opp til Botnkrona. Litt bratt på slutten, og henda fikk brukt seg et par steder. Dessverre var selve toppkrona i dag i ei lita sky, og den store utsikten uteble.

Litt søppel og Botnkrona
Botnkrona og litt sjøglimt
Veien videre mot Grytfoten

På vei ned bestemte vi oss for å ta med oss Grytfoten på dagens tur, så da ble det altså Dronningruta vi skulle gå. Flott utsikt mellom de to toppene, før vi igjen gikk opp i tåka opp til Grytfoten.

Sjekker inn på Grytfoten
Skjerdingen
Solnedgang bak Dønna

Ned igjen til parkeringa hadde vi makeløs utsikt utover Dønna i havgapet, og så helt til Træna i det fjerne. Vi tok oss god tid og nøt utiskten på vei ned til parkeringa. Vel nede spiste vi litt mat før vi kjørte til Storjordstua nord for Saltfjellet der natta ble tilbringt. Takk for turen!