Round Top (10.08.2019)  4

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Quarry House (260m)
Endpoint Skyline Boulevard (425m)
Ascents Quarry Hill (367m) 10.08.2019
Round Top (537m) 10.08.2019

Rolig luftetur

En rolig lørdagstur etter noen enheter øl og vin kvelden før. Et behagelig avbrekk fra en ellers hektisk hverdag i San Francisco

Quarry Hill

Tok en Uber hjemmefra (International House, UC Berkeley) til Quarry House. Dette ligger utenfor en flott innlandsby, Orinda. Dagens første delmål ses rett frem. Sørsiden var overraskende bratt, mens østsiden som jeg gikk var betydelig roligere

Fjellet blir etterhvert brattere, men gikk raskt mot høyre her

Bratt, men kort fjelltur. Ikke noe sti/merking opp her, men overraskende lettgått

Kom inn på en slags traktorvei siste høydemeterne mot toppen. Denne gikk i øst-vest-retning

Da var toppen nådd! Utsikt mot Round Top rett frem. Brukte overraskende nok bare 10 minutter opp hit

Utsikten var finest mot nordover og østover. Sentrum av småbyen Orinda like nordøst for toppen

Utsikt østover mot toppen av Contra Costa, Mount Diablo (1178) og North Peak (venstre, 1084)

"Havgløtt" mot nord, som en eiendomsmegler ville sagt

Da var jeg nede igjen i sadelpunktet. Her var det butikk, fotballbane og MYE nybygging av store eneboliger. Dette er ikke mer enn 10 minutter fra Berkeley, 20 minutter fra Oakland og en god halvtime fra San Francisco, hvilket fører til huspriser godt over 2 millioner USD

Round Top

Godt igang med dagens turmål nr. 2!

Fant etterhvert en god traktorvei å følge

Selfie fra 450moh nord for Round Top

Merk at man her kan komme seg til USA ved å gå både til høyre og venstre! Distansen til topps var vel 600 meter langs veien ifølge dette skiltet. Fant ut ifølge kartet at det bare var knappe 300 meter i luftlinje til toppen, så tok en liten shortcut her... Det skulle vise seg å ikke være spesielt smart...

Å få denne dritten ut av mine hårete lår/legger var altså kostnaden, samt at man måtte kjempe seg gjennom litt stikkete kratt

Men toppen ble altså nådd! Dessverre var det tykk skog på toppen, og altså ingen utsikt i noen retninger. Utsikten var derimot fin da jeg var noen hundre meter nord for toppen

Utsikten må også kunne sies å være fin langs Skyline Boulevard, hvor jeg ble plukket opp av en Uber. Skulle virkelig ønske at vi hadde Uber i Norge... Det er ca. 10 ganger bedre enn den norske taxinæringen (ahh, det var deilig å få sagt)

Merk: Quarry Hill er et navn jeg har konstruert selv. Har ikke lyktes i å finne noe offisielt navn på noe kart. Peakbagger.com (amerikansk versjon av peakbook.org) opererer bare med navnet "Peak 1204" etter høyden i antall fot. Da jeg laget PBE'en i utgangspunktet, brukte jeg også dette navnet. Men ettersom at veien rundt Quarry House heter Quarry Hill Road, tar jeg sjansen på at denne toppen kalles Quarry Hill.