Store Brekketind fra Gullmorbreen (10.08.2019)

Written by Olaeros (Ola Esten Røssum) GSM

Ascents Store Brekketinden (1,579m) 10.08.2019 10:15

Fulgte DNT-stien opp til Vellesætra og videre til foten av Gullmorbreen. Unngikk de verste sprekkene ved å holde til høyre på breen. Oppe på breplatået var det flatt og fint bortover til foten av Brekketind. Fulgte den midterste av tre renner opp. Gikk ca 100 hm før det bratnet til såpass at det var mest fornuftig å sikre. En del løst og våt mose gjorde det sleipt i renna, fulgte stort sett venstre kant av renna for å få fotfeste i fjell og stein. Typisk terreng som er lettere vinterstid. Gikk to fulle taulengder med sporadisk sikring før vi var forbi de glatteste partiene. Her reiste veggen seg, og vi fulgte et drag mot venstre som ledet opp til skaret der normalruta fra Brekketindbreen kommer opp. Sikra også denne taulengden til topps, men var såpass fast og bare opptaksvis klatring at her kunne vi nok gått trygt usikra. Gikk ned igjen uten tau til toppen av den løse renna. Her var det rapellfeste av 10mm statisk tau rundt en bombeblokk. Valgte å stole på denne. Nøyaktig(!) 30 meter rapell til neste feste, som vi valgte å backe opp. 20 meter fra dette festet til neste, som så litt sketchy ut ved første øyekast, men testet det ganske kraftig, og blokka satt. Festet nytt rapelltau og tok siste 15 m rapell. Så var det bare å karre seg ned resten av den løse renna ned til breen, og rushe ut dalen for å rekke middag på hotell Union Øye. Luksus!