Høyt for en fra lavlandet ;0) (10.08.2019)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Characteristic Alpine trip
Ascents Testa Grigia (3,479m) 10.08.2019 08:55

Fra Breuil-Cirvinia med tre heiser til Testa Grigia og Refugio Guide del Cervino, for overnatting og akklimatisering.

Opp fra Breuil-Cervinia, ca. 2000 moh
Spent men fornøyd gjeng. Opp gjennom regn og tåke
Organisering og ompakking for tur, på Refugio Guide del Cervino, ca. 3480 moh
Alpinområde :0)
Løypa opp. Vi var ikke alene.
Vel oppe på 3800, og ryggen mot Kleine Matterhorn
Kleine Matterhorn bak, men gjengen stikker til Breithorn, mens jeg tusler til restauranten ved Kleine Matterhorn
Maten gled motvillig ned :0#
Dette bør tas på høyeste alvor. Det er sprekker, selv om det går tråkkemaskiner og skiløpere her i et bankende kjør.
Et lite solgløtt
Fra Refugio del Cervino mot Breuil-Cervinia

Første dagen går turen opp slalåmbakkene til fots. Breene har krympet betraktelig i senere år og er skitne. De klager på hyttene over dårlig sesong og varmens herjinger. Der det nå skulle vært skiløpere, er det våt snø, om snø i det hele tatt.

Vi stiger sakte og høyden er for min del påtrengende fra første meter. Etterhvert kommer vi oss opp på ca. 3800. Her må jeg gi meg for dagen. Jeg tar inn på restauranten på Kleine Matterhorn for en matbit og en pust i bakken. Maten smaker ikke og formen er dårlig. Retur samme vei, nå i kraftig vind og delvis tåke. Været forandrer seg lynraskt her.
Formen bedrer seg når jeg kommer lavere. Grei erfaring.