Militært område - Blåtindan (08.08.2019)  5

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Blåtinddalen (480m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Blåtindan (1,378m) 08.08.2019

Norges største pf-topper
8.8.2019

Dagen før tok vi kontakt med måloffiseren for Mauken og Blåtind skytefelt. Han kunne fortelle at det ikke ville foregå skyting resten av uka. I området var det kun noen soldater som drev med opprensking av granater og splinter. Vi var heldige som fikk klarsignal til å kjøre innover veinettet til utgangspunktet. Dermed ble det en lett og rask tur i et kortvokst gresslandskap. Kun litt steinur øverst i fjellsiden. I varden på toppen kan man lese om Bravo og Steinløpet. Dvs når rekruttperioden er over får de hver sin stein i sekken som bæres til topps. // uglefisk (Paal Andre Lund).

BLÅTINDEN er en av 85 fjelltopper i Norge med PF over 1000 meter.

Steinløpet
I Hegglia gjør sambandsbataljonen sine vendinger for å løse sitt nye oppdrag i tråd med Brigadens nye retning. Siden 1953 har Hegglia vært hovedsete for Hærens Samband og siden 1996 har tre sambandskompanier løst oppdrag i Bardufoss og Blåtind skytefelt. Kompani Bravo ble etablert. I 2008 har vi gjort gamle tradisjoner frem i lyset, med retningsendringer til Brigaden. Kompani Bravo har ikke fått sitt navn offesielt, men nye tradisjoner har allerede blitt opprettet. En ny rekrutt periode med lange dager, solide fysiske utfoldelser og harde krav går mot slutten. Ønsket om å bære bataljonens hodeplagg og farger er sterkt i kompaniet. Gjørme, utmattelse og kulde er momenter allerede belyst. Tiden er inne for stolthet. Som et kompani skal vi bestige fjellet Blåtinden, med en belast i sekken, både fysisk og mentalt. Den enkelte steins tyngde reflekterer i den enkelte soldats vilje og evne. Med et fellesmål til toppen. Vi plantet et flagg og la ned vårt bidrag til kompani Bravos historie og erklærte fjellet for vårt! Et år med arbeid og Steinløpet blir et faktum.