Østryggen på Bispen (04.08.2019)

Written by MaleneHSylte (Malene Hovdenak Sylte)

Ascents Bispen (1,461m) 04.08.2019

S&D: Østryggen på Bispen, 5 taulengder, grad 5-
Med: Erling Hovdenak Sylte

Turen startet fra turistsenteret på Trollstigen kl 10. Vi fulgte den godt merkede stien mot Bispen nesten helt til Bispevatnet, men tok av til høyre over en kolle. Da vi nesten hadde nådd innsteget til Sørryggen, etter å ha forsert en steinur, møtte vi en sti som så ut til å komme fra Bispevatnet. Hadde antakeligvis spart litt tid på å velge denne. Ferden til innsteget fortsatte over glattskurte sva, heldigvis ikke altfor utsatt klyving denne tørre sommerdagen. Bildet på profilen til Peakbook-brukeren 500fjell var til god hjelp i å finne innsteget.

Tåketeppe over trollstigen

Vi brukte til sammen 2 timer på anmarsjen, fiksing av tau, racking og banning over oppdagelsen av at Erling hadde glemt klatreskoene sine hjemme. Med oss hadde vi 12 alpinslynger, ett sett DMM wallnuts, ett sett DMM offsetkiler, 6 gamle Cassin-kiler, 14 kammer fra DMM og Black Diamond i størrelser tilsvarende camalot 0,3-3, og en rosa tricam på toppen. Heftig overkill med andre ord. Jeg hadde på forhånd ymtet fram at vi kanskje burde legge igjen noe av det hjemme, for eksempel en svær, gammel kam fra DMM, men Erling insisterte på å ha med hele spetakkelet. Det var greit for meg, med tanke på at det mest sannsynlig var han som kom til å ende opp med å bære det hele både opp til innsteget og ned fra toppen. Mens vi racket opp suste det noen fotball-store steiner nedover Sørryggen og over anmarsjruta. Bruk hjelm (selv om en hjelm ikke hadde hatt noe å stille opp med mot akkurat disse steinene)! Vi så ingen klatrere der, så jeg tror de har falt av seg selv. Heldigvis fikk vi ikke skrekken av dette.

Dieder i første taulengde - usikkert hvor opprinnelig rute går, kan like gjerne ha vært diederet like til høyre for dette.

Ruta er opprinnelig oppgitt å være på 7 taulengder. Vi endte opp med å slå sammen de tre første lengdene til to. Dette førte til at jeg gikk ut hele 60-meterstauets lengde for å nå bort til standplass under den stilige skrårampen, og fikk dermed et taudrag så ille at jeg måtte kravle bortover flata på den siste delen.

Standplass under skrårampa. Stilig vegg!

Veien videre, altså taulengde nr 4 i føreren, har to alternativer. Man kan enten gå den prominente skrårampen, samt et dieder gradert 5-, eller kortere variant av grad 4. Erling var naturlig nok skeptisk til å lede 5- med Inov8 terrengjoggesko, men klarte ikke å stå imot fristelsen. Etter den stilige skrårampen var det rundt 40 meter igjen av tauene, vi bestemte oss derfor for at Erling gikk denne lengden og krukstaulengden i ett. 5- diederet var rimelig spennende å klatre, selv som andremann. I tillegg veldig eksponert! Om du ikke digger taudrag, kan det være lurt å følge den opprinnelige oppdelingen av taulengder akkurat her...

De siste to taulengdene gradert 4 var preget av mye taudrag og mye løse flak. Vær forsiktig! Kjekt med små kammer her, kilene var stort sett ubrukelige i de parallelle flakene. Med oss på turen hadde vi våre nyinnkjøpte walkie talkier fra Biltema - disse var GULL verdt! Det hadde vært plent umulig å kommunisere uten. Heretter et fast innslag på alle tradruter! Fikk i starten inn noen svenske bobilturister (?) som diskuterte matinnkjøp, men etter å ha byttet frekvens var det ingen problemer. Vi brukte 7 timer på klatringen. Vi hadde sol hele veien unntatt på standplassen før sistelengden, kan derfor anbefale å starte litt tidligere enn 10 dersom dere planlegger å være like treige som oss. Til tross for at dette var en fantastisk flott sommerdag så vi bare ett annet taulag, et par sveitsere som gjorde en slags blanding av frisoloering og speedklatring opp midt imellom øst- og sørryggen.

Erling på siste taulengde. Løse flak!
Luftig på toppen.

Fra toppen ble vi lurt av en dårlig plassert rødmalt stein, og valgte derfor en sti som tok av ned til venstre litt for tidlig. Denne var ganske luftig, med mye løs stein, men vi kom heldigvis inn på den riktige stien igjen (følg ryggen mot Kongen!). Stien i ura langs Bispevatnet er utydelig, følg vardene. Returen tok 1,5 timer.