Endelig Stetinden (02.08.2019)  6

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Stetinden p.plass (11m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Halls fortopp (1,314m) 02.08.2019
Stetinden (1,391m) 02.08.2019

Norges største pf-topper
2.8.2019

Dette ble en uforglemmelig tur til sagnomsuste Stetinden. Vi slo følge med team «Bjørn Sekkeseter» til Halls fortopp. Bjørn, Eirik og Stine klatret sydøst-pilaren, og vi andre fem gikk normalruta. På Halls fortopp traff vi guiden Johan Tollstadius fra Sverige bosatt i Narvik. Han hadde akkurat gjort unna en bestigning av Stetinden. Vi spurte om han kunne tenke seg en ekstra-tur og svaret ble umiddelbart JA. De tre andre i gruppa ventet på Bjørn & co, mens vi benyttet sjansen og stakk i vei. Artig klyving med få sikringer og en kort taustump mellom oss. Vanskeligste punkt ble som forventet DE TI FORBITREDE FINGERTAK, men opp kom vi puuuh. Ca 30 personer klatret mot toppen denne godværsdagen. Samtidig var vi heldige og kunne smette forbi når vi fikk sjansen. Spesielt flott å se Frostisen som vi besteg i 2009 . På returen ble det en kort og luftig rapell ned fra Mysosten. Tilbake på Halls fortopp sto jubelen i taket. Vår guide Johan er en stødig fyr som har full kontroll (pers.rekord tur/retur Stetind = 2 timer 40 min). Endelig fikk du drømmen oppfylt innerdal (Inger Lise Innerdal).

SÆRINTERESSER
kan ikke avgjøre et viktig spørsmål som det å peke ut Norges nasjonalfjell. I alle nasjoner er det landets høyeste fjell som får status som nasjonalfjellet. Klatreklassikeren Stetind ble kåret til nasjonalfjell etter en avstemning blant NRK Nitimens lyttere i 2002, men flere har hatt tungt for å akseptere valget. Redaktør i bladet Friluftsliv, Bjørn Esaissen, hevder at avstemningen i sin tid ble vunnet ved hjelp av juks og mener at Snøhetta er fjellet som fortjener tittelen. I 2014 bestemte klima og miljødepartementet at det er Galdhøpiggen i Lom kommune som er Norges nasjonalfjell. Departementet tok avgjørelsen i samråd med DNT. Både Stetind og Snøhetta vrakes som nasjonalfjell til fordel for Galdhøpiggen.

SLIK STARTET DET
Daværende ordfører, den nå avdøde Leif Kristian Klæboe, var en ildsjel og bidro med sitt til at Stetinden gikk helt til topps blant mange andre sagnomsuste kjente og kjære norske fjell. Kommunen brukte ikke mindre enn 19.000 kommunale kroner til mobiltelefonkort, og bidro på denne måten sterkt til at Stetinden ble stemt frem. Men det var nære på. Bare få dager før det hele skulle avgjøres var både Galdhøpiggen og Snøhetta favoritter. Da var gode råd dyre. Jeg sendte min politiske sekretær på butikken. Der kjøpte hun mobiltelefonkort for 19.000 kroner. Telefonkortene delte vi ut til ungdommene i bygda med klar beskjed om at nå måtte de stemme frem Stetind som nasjonalfjell. Natta før det hele var over satt kona og jeg oppe hele natta. Og vi stemte alt det vi kunne, har Klæboe tidligere fortalt NRK.no".

HISTORIE
Stetind (1392) i Tysfjord i Nordland ble karakterisert som «the ugliest mountain I ever saw» av William C. Slingsby, som selv aldri nådde toppen. Fjellet ble første gang besteget i 1910 av Ferdinand Schjelderup, Carl Wilhelm Rubenson og Alf Bonnevie Bryn.
Snøhetta (2286) i Dovre kommune ble besteget allerede i 1801. De som nå ønsket Snøhetta som nasjonalfjell la vekt på fjellets historiske betydning. Grunnlovsfedrene på Eidsvoll erklærte i 1814 at de var «enige og tro inntil Dovre faller». Men selv i jubileumsåret 2014 gjør ikke dette inntrykk verken på departementet eller DNT. «Før man fikk gode måleinstrumenter var det vanlig å anta at Snøhetta var Norges høyeste fjell. I dag vet vi bedre», slås det fast i pressemeldingen.
Galdhøpiggen (2469) ble besteget første gang i 1850 av gårdbruker Steinar Sulheim, kirkesanger Ingebrigt N. Flotten og lærer Lars Arnesen, alle fra Lom.

De ti forbitrede fingertak

Written by opps 03.08.2019 18:24

Gratulerer til dere to, fantastiske fine bilder og den turgleden på bilde nr.7 er bare til å bli glad av. Bilde nr. 17 Inger Lise du er RÅ. høydesterk dame.

Sv: Stetinden

Written by otto 03.08.2019 19:12

Så lenge Inger Lise henger i tau er fryktsonen hennes totalt fraværende. Ps Guiden vår har personlig rekord på 2timer og 40min tur/retur p.plassen. Uslåelig......,

Gratulerer

Written by uglefisk 03.08.2019 14:44

Og for noen tøffe bilder!

Sv: Gratulerer

Written by otto 03.08.2019 19:14

Takker. Ps Har du lyst på sørøst-pilaren har du muligheten..

Gratulerer med

Written by Stigun 03.08.2019 14:37

Stetind!!! Det var virkelig liv i de flotte bildene, og man ante virkelig utfordringene. Og til Inger Lise: Førr ei dame!

Sv: Gratulerer med

Written by otto 03.08.2019 19:57

Jaggu, svarte min bedre halvdel...

Gratulerer!!

Written by heisim 03.08.2019 00:12

Fytti katta for noen sprekinger!! Hvordan er det med høydeskrekken?! Ser fryktelig luftig ut der oppe.... :)

Written by JoSo 02.08.2019 22:13

Gratulerer med turen, været og de nydelige bildene!!

Sv: Stetinden

Written by otto 03.08.2019 07:58

Heldig med alt i dag. Spesielt guiden fra Sverige. Dvs vi kunne ventet på Bjørn, men sparte tid for dem og oss. De hadde tross alt 17 taulengder i kroppen.

Utrolig flotte bilder .....

Written by knutsverre 02.08.2019 21:17

fra Stetinden! Gratulerer til dere begge! Ser ut som dere storkoste dere på turen, og i slikt nydelig vær!

Sv: Utrolig flotte bilder ....

Written by otto 03.08.2019 07:52

Været er det som gir full uttelling i nord-Norge. Virker som det går godt med dere også. Ser kommunetoppene tikker inn daglig på deg og Stig.

Gratulerer!

Written by Skippy 02.08.2019 21:06

Dere er helt rå!! Ser ut på en av de bilder at dere var heldig nok til å få en 'ball knuserer/muse delerer' på denne turen og. Herlig!

Sv: Gratulerer!

Written by otto 03.08.2019 07:50

Samme guiden vår tar gjerne med deg og Paal Andre. Dvs han skal guide to uker til Kebnekaise i Sverige nå.

Stetinden.

Written by BjørnF 02.08.2019 20:54

Gratulerer. Dette ser steike artig og tøft ut. Rå bilder. Min tur i dag var i andre enden av skalaen, Flenskampen, ville heller vært med dere.

Sv: Stetinden.

Written by otto 02.08.2019 21:07

Alt er forholdsvis kurant bortsett fra Fingertakene. Dvs eggen er luftig fra A til Å. Med en avrevet sene i skulderen ble ikke den særlig bedre....

Stetinden ..

Written by otto 02.08.2019 19:51

Takk for det. Bildene taler sitt, men at det var luftig kan jeg skrive under på. Huka tak i en dyktig guide med lang fartstid i Norge, Sverige og Alpene.

Written by PeakFloyd 02.08.2019 19:35

Endelig satt den, langt inn i sikringsboksen. Historien om hvordan Stetind ble valgt til Norges nasjonalfjell, husker jeg godt fra NRK HedOpp, etter det bitre "tapet". Fortjener vel allikevel en klar sekser? Grattis til dere begge.