Topptur til Bitihorn/Bitihødn i Jotunheimen (19.07.2019)

Written by Robert_Rød (Robert Herman Rød)

Ascents Bitihorn (1,607m) 19.07.2019

Topptur til Bitihorn/Bitihødn i Jotunheimen fredag 19.juli 2019.

Jeg klokket inn 03:03:51 tur/retur i tåke og lett regn, noe som også ble bestetid da turfølget på 8 ble delt i tre grupper på vei ned.

Når det gjelder terrenget i rødmerket løype fra nord, var det noe bratt og steinete i den siste fasen opp mot toppen, men det var verken behov for klatring eller klyving. Det kan også legges til at sikten rundt toppen var veldig dårlig pga tett tåke, noe som gjorde at vi ikke fikk oppleve den fantastiske utsikten som det er mulig å nyte i alle retninger fra toppen.

Det kan ellers nevnes at de fleste informasjonssider på nett har kategorisert turen som middels krevende, mens forventet/normal tidsbruk er ca.4 timer. Oppsummert vil jeg si at dette er en topptur som passer de aller fleste, både nybegynnere og mer erfarne fjellgeiter.

Avslutningsvis kan det også legges til at denne toppturen ble tatt på sparket, da vi valget å utsette turen over Besseggen med 1 dag grunnet tåke og regn.