Grytingsfjellet (28.04.2019)  4

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Vedahaugen (450m)
Endpoint Samme (450m)
Ascents Grytingsfjellet (1,092m) 28.04.2019

Grytingsfjellet

Parkering nedenfor lysløypen på Vedahaugen. Fant stien som er merket på kartet, men mistet den på Stormyri. Traff den igjen 100 høydemeter lenger oppe ved Gjætingselven. Det viser seg at det er "ny" sti som starter 100 meter lenger sør på lysløypen (merket med rødt merke på stolpe). Fulgte denne ned (se tracket).
Tok av fra stien mot nord ved Botnen og satte kursen rett mot toppen. Ankom Grytingsfjellets høyeste punkt etter 1,5 timer i passelig tempo. Fin utsikt, men noe kald vind.

Merket sti (på kartet) langs Stormyri. Ikke ta denne veien!
Godt merket og tydelig sti opp langs den bratte Gjætingselvi.
Nærmer meg toppen...
Toppen av Grytingsfjellet, 1092 moh.

Tok en litt kortere og raskere (på snøfonner) rute ned i Botnen og fulgte stien tilbake til lysløypen. Vel ned ved bilen kl 1700. Nå bar det videre til Goddalen/Fagerdalen for å finne camp-plass. Neste dag var målet det siste topp-punktet jeg manglet på Folgefonna; nemlig Midtfonna.

Her starter merket løype mot Botnen og Grytingsvatnet. Start her!