Ovridseggi og Daumålshaugen (28.07.2019)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Daumålshaugen (930m) 28.07.2019 11:48
Ovriseggi (961m) 28.07.2019 12:35
Visits of other PBEs Ovridseggi parkering (887m) 28.07.2019 11:48
Utsikt over Vik fra Daumålshaugen

I denne fantastiske varmen med temp på over 30 grader hver dag, er det lurt å gå litt tidlig på tur. Vi kom litt sent av gårde i dag, startet ikke fra Storehaug før kl. 10.00 og da var det vindstille og varmt. Vi ruslet bortover den flotte eggen og nøt den fine utsikten en har hele veien her. Når en går bortover har man hele tiden de mektige Nummestolene med Ramberavarden midt i mot. Man ser også Balestrandsfjellene og flere brearmer av Jostedalsbreen og Fresvikbreen. Dess lengre en kommer fremover dess mer ser man av fjellene ytterst i Seljadalen også. Der ute ser jeg også Darmålsnipa som er et annet turmål denne sommeren. Til høyre blinker også Svinadalsholtane. De er også et stort ønske, men usikker på formen min for tiden. Stien bortover Ovridseggen er godt synlig og T-merket, men det er helt unødvendig her på en slik flott dag. Vi gikk alle ytre stiene på alle kantene og kikket ned i Ovridsdalen. Stien er lettgått og fin og går innimellom i skogen, det var nesten deilig med litt skygge noen minutter i dag.
Planen var å gå til høyeste punkt og så snu, men heldigvis for meg var Arne med på å gå helt frem til Daumålshaugen. Her gikk utsikten fra å være flott til å bli helt super i alle retninger. Vi nøt brødskivene våre her mens ekspressbåten fra Bergen la til kai i Vik.
Gikk så tilbake samme vei, men gikk nå stiene som gikk over haugene. Skjønner ikke hva som skjedde med Appen for sporet vårt er bare merket et lite stykke.

Toppen av Ovridseggi med utsikt over Vik

Toppen av Ovridseggi med utsikt tilbake til Nummedal
GPS sporet klikka i varmen. Vi gikk fra parkeringen på Storehaugstunellen til Daurmålshaugen og tilbake.