Surtefjell (23.07.2019)

Written by Roger (Roger Gundersen) GSM

Start point Ugge-elva (105m)
Endpoint Ugge-elva (105m)
Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Surtefjell (424m) 23.07.2019

Surtefjell

Litt spontan kveldstur til ny pf-100 topp i Drangedal på grensen til Nome. Kjørte til Ulefoss og videre skogsbilveien over mot Landsmarka. Starten ved Ugge ved bommen ved Hosenveien. Denne sto åpen for anledningen, men det framgår at den stenges uten varsel. Alltid fristene å kunne kjøre lengst mulig for å spare litt tid, især som meg denne kvelden som hadde tenkt meg en topp til, men langt mindre fristende å bli låst inne. Hadde med sykkel. Kjedelig vei i starten her hvor det stiger jevnt et langt stykke. Gikk opp Surtefjell fra øst. Fant et gammelt igjengrodd tømmerslep opp i lia her. Begynte å følge det i håp om at det gikk opp mot toppen. Fikk ikke med meg at sporet delte seg, så det bar av gårde i en gårr kjedelig omvei. En del vindfall over sporet i starten. Fuktig område med høyt gress nå på sommeren, fint for nærkontakt med flått. Skremte opp en elgku langt nede i lia, og på toppen møtte jeg sannelig en elgokse også som stå og så rart på meg. Flatt toppområde. Gikk litt rundt på et par like høye punkter rundt ved trig.punktet. Ikke noe utsikt fra selve toppunktet, men litt ut mot kanten der jeg kom opp, fant jeg et par utsiktspunkter, samt ute ved høyspentmastene som kommer opp i nærheten av toppen. Ventet ved trig.punktet til sola kom fram bak skyene. Den hadde vært fraværende det meste av turen. Alltid bedre inntrykk av omgivelsene med sol. Siden jeg brukte noe lengere tid på denne toppen enn tenkt, med noe knoting på vei opp lia, brukte jeg heller lengere tid på toppen, og lot det bli med denne ene toppen denne gang.

Utsikt fra kanten av toppområdet