Hamperokken - Tromsø 100mpf (21.07.2019)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Hamperokken (1,404m) 21.07.2019
Nordvest for Hamperokken (1,164m) 21.07.2019
Middagsaksla (1,075m) 21.07.2019
Visits of other PBEs Hamperokken P-plass (65m) 21.07.2019

Hadde vært i Lofoten og kommet meg på noen nye kommunetopper, og ville ha meg en fjelltur i nærheten av Tromsø på vei hjem. Kom plutselig til å tenke på Hamperokken som er ett fjell jeg har hatt lyst til å gå på siden jeg flyttet til Tromsø, så da var det bare å gå på peakbook og lese gamle rapporter for å finne ut startsted og hvordan komme seg opp. Fra E8 kjørte jeg mot Breivikeidet til jeg kom til Hamperokken P-plass som ligger på høyre side av veien. Parkerte her, veldig varmt i dag, sol fra blå himmel så passet på å fylle opp med drikke før jeg gikk til nordøstenden av parkeringsplassen der god merket sti mot Middagsaksla og Hamperokken starter. Først i skog i skyggen før en kommer til ei elv som krysse på utlagt klopp og kommer etterhvert opp over tregrensa. Jevn stigning og relativt lettgått terreng hele veien opp til Middagsaksla. Da begynner moroa, den lange ryggen bortover mot Hamperokken. Prøvde å følge stien bortover ryggen og det gikk stort sett greit, den gikk litt nedenom ryggen noen steder. Langdryg rygg og går ikke så fort i steinura så det tok sin tid før jeg kom til siste oppstigninga mot toppen. Møtte på en journalist fra Nordlys som tok bilder av alle han møtte for å lage en bildereportasje, så turen min ble grundig dokumentert. Bratt siste biten opp til toppen, noe lett klyving. Utrolig utsikt fra topplatået. Hadde en lengre pause her og nøt utstikten i alle retninger. Brukte 3 timer og 10 min opp. På vei ned igjen kom jeg inn på en sti som gikk lengre nedenfor ryggen, men anbefaler heller å følge ryggen, mye finere. Brukte toalt litt over seks timer på turen.

Middagsaksla i horisonten
Ryggen mot Hamperokken fra Middagsaksla
Ble foreviget av Nordlys journalist på vei opp
Bratt siste biten mot toppen
Bare å sitte å nyte utsikten her