Rauddalseggje og Skarddalseggje fra Leirvassbu (17.07.2019)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Start point Leirvassbu (1,412m)
Endpoint Leirvassbu (1,419m)
Visits of other PBEs Leirvassbu-Olavsbu (1,370m) 17.07.2019 10:29
Leirvassbu parkering (1,410m) 17.07.2019 10:29
Skarddalseggje vestegga - klatring (2,000m) 17.07.2019 21:35
Fantastisk utsikt, men langt hjem, etter to ryggtraverser.

Først Store Raudalseggje, rundt Skarddalsvatnet, så Skardalseggje tilbake.

For en tur! Start Leirvassbu med lang anmarsj. Med Morten og Linn Therese blir ofte turene litt lengre enn først antatt. Også denne gangen, da vi like så godt tok med oss Skarddalseggje og Skarddalstinden på retur.

Fra Leirvassbu på merket sti retning Olavsbu. Over høyden nord for Høgvageltinder, Langs Øvre og Nedre Høgvageltjønnene, inn Semeldalsmunnen og opp over Raudalsbandet før vi peiler oss inn på nedre del av Raudalseggjens vestrygg. Herfra flott rygg-rangling til cruxet. 4 korte taulengder med lett, men spennende klatring. Så bortetter ryggen et lite stykke til varden. Videre bratt ned og opp mellom Store og Midtre. Østre ble droppet til fordel for Skarddalseggje, så vi gikk skrått ned nordflanken, krysset liten bre, og rundet nord for 1651. Så østover til vi rundet Skarddalsvatnet. Steingikk elveutløpet i østenden.
Opp østryggen mot Skarddalseggje er det bratt men godt å gå, med mye mykt underlag. Ihvertfall de nederste 2-3 hundre meterne. Så blir det slakkere og stein. Fast og fint stort sett, over noen nestentopper før vi er på toppvarden, som står majestetisk ute på kanten mot Skarddalen.
Videre er det først fin gåing i luftig terreng, lett nedover, så bratt og vanskeligere med baklengs aking overskrevs på en kvass rygg og runding av en steinformasjon på sørøstsiden, før vi går over et sva med div. løsmasser. Etter dette er det ca. 15 meter med stupbratt fjell. Her velger vi rappell.
Så gjenstår nok en dryg motbakke, på 300 høydemeter, før dagens siste topp er nådd. For en lettelse. Alle begynner vi å bli slitne, da vi alle har en langtur i beina fra dagen før, og klokka bikker 21.00.
Nå venter nedstigningen, som delvis går i ur, men som av og til går på snø. Snøen er myk, nesten råtten mange steder, så man må være forsiktig så man ikke plutselig tråkker igjennom i stor fart. Vel nede i dalen er det en dryg tur i etterhvert tussmørket. Opp ved nordenden av Høgvagltindene merkes den siste motbakken godt. Svetten siler for n't gang.
Tempen er brukbar, ca. 10 grader nå ved midnatt, og vi har stort sett hatt overskyet, men fint. Noe veldig lett regn var det, men kun i en kort periode. Heldigvis ikke nok til at berg, lav og mose ble fuktig. Under tørre fine forhold har turen tatt 14 timer. Vi har hatt flere små pauser, men de lange kosestundene tok vi oss ikke tid til.

Tusen takk til Morten og Linn Therese for perfekt turfølge og en flott og spennende tur.

Folksomt på Leirvassbu
Da var vi i gang, målene i sikte, fremme midt og til venstre i bildet
Rast ved Rauddalsbandet
Klyving oppe på ryggen mot Rauddalseggje
Ryggen tar form
Luftig og fint
Luftig og fint II
Luftig og fint III
Skarddalseggje med Skarddalen foran
Ryggrangling
I gang med klatringa opp vestryggen
Morten på led
Toppvarden på Skarddalseggje
Toppvarden på Skarddalseggje. Sliten men fornøyd
Utsikt østover
Rauddalseggje med Skarddalsvatnet. Vi vandrer freidig videre mot Skarddalstinden
Passert oppsprukket og utrast parti, med sva
Rappellpunkt
Endelig dagens siste topp
Enden på turen sees i det fjerne. Ved det siste vannet.