Rambertinden og Rambera (17.07.2019)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Rambertinden (1,623m) 17.07.2019
Utsikt over bla. Fresvikbreen

Flott tur til Varden med to av våre kjempespreke barnebarn på 7 og 9 år, Stian og Gunhild og min bror.
Vi kjørte opp på Nummedalsstølen (privat vei opp), gikk ut på Hovden og fulgte stien som går opp langs Flatengelven opp i Sauasetbotn. Kan merke at det er få beitedyr og lite folk som bruker denne stien for tiden. Merkingen er utvisket og stien er usynlig flere plasser og det er grodd til med busker og småtrær over alt. Ikke bra å bygge ned landet vårt slik Norge gjør nå. Vi trenger mange små bondegårder med dyr på beite, som driver i grisgrente strøk, ikke bare de store brukene som som ligger på flate områder. Da gror Norge helt igjen.
Gikk opp innerst i Botnen til vannet fra innerst i Sauasetbotn. Her er ikke merking og ganske løst underlag noen steder. Etter den lange stien opp myrene til Botn, kosa ungene seg i den bratte bakken med litt mer utfordring for dem. Ved vannet på toppen av elven var det eplepause og den måtte selvfølgelig utnyttes til å kaste stein på isen i vannet. Videre gikk vi oppover på i den uendelig steinuren og noen snøfonner til toppen. Utrolig mange ryper her, tror hele rypeslekten på sikkert 50 stk. var samlet til fest ved vannet. Flott syn! Bortsett fra mange sauer og en hund, var det de eneste dyrene vi så på turen. Flere ganger har vi sett villrein her oppe, men ikke i dag.
Vi gikk i shorts og solliv, men rett før toppen måtte vi på med vindjakke, da det var litt mer trekk her. Ellers småyret det litt i bakkene opp i Sauasetbotn, men det var i grunn deilig.
Den fine varden på toppen er ikke i en bra forfatning nå. Den trenger å bli bygget opp på ny, da masse stein er ramlet ned. Kunne godt vært et nytt skilt der også. Vi 6 økte antall personer som hadde skrevet seg inn i boken i 2019 ganske mye.
På veien ned prøvde vi å følge stien på kartet. Den skal være rødmerket, men det var ganske mye av merkingene som var borte og mye gammel nesten usynlig rødmerking. Vi går som oftest uten sti når vi er her oppe, men denne gangen hadde vi med oss barna.
Tenkte vi skulle få til å skrå ned slik at vi kunne gå Hjorthaugreina og stien som følger nedover på venstre side av denne ned igjen, men kunne ikke krysse over og det ble samme stien langs elven helt ned til Hovden og så bort til stølen. Fin tur i perfekt turvær. Utrolig spreke barnebarn som ikke klaget et sekund men var i supert humør.

Masse reinsroser klorer seg fast i alle sprekker på fjellet
Utsikt fra der vi kommer opp på toppen av elveosen i Sauasetbotn
Utsikt mot Nummestolane og det vi her lokalt kaller Ystevarden
Utsikt over bla. Balestrand fra turen ned.