Topptrim Vågskardsfjellet og Skjelbreidskampen (17.07.2019)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Vågskard parkeringslomme (830m)
Endpoint Grytsetra (830m)
Ascents Midtre Vågskardfjellet (1,082m) 17.07.2019 13:20
Vågskardfjellet (1,140m) 17.07.2019 13:33
Nuptjønnhaugen (979m) 17.07.2019 13:59
Skjellbreidskampen (1,123m) 17.07.2019 14:23
Sørvestre Skjellbreidskampen (1,085m) 17.07.2019 14:48
Visits of other PBEs Vågskard parkeringslomme (830m) 17.07.2019 12:45
Skjelbreibua (1,005m) 17.07.2019 15:37
Sigrid hadde tenkt seg på Vågskardsfjellet, og jeg ble med. Gikk først på Midtre Vågskardsfjellet, og deretter på Vågskardsfjellet, hvor jeg kvitterte topptrimkortet og skrev i toppboka. Deretter i terrenget ned til sørenden av Nuptjønnet. Veldig flott flora her, men utrolig mye mygg og klegg, spesielt ved Nuptjønnet og over Nuptjønnhaugen var det helt besatt, også i lia opp mot Skjelbreidskampen var det mye stikkende insekter, og jeg bevæpnet meg med en bjørkekvist, for å kunne få vekk insektene på ryggen. Litt etter Nuptjønnhaugen kom jeg inn på råket fra Reinsjøen. Oppe på Skjelbreidskampen, satt det et par med myggnetting foran ansiktet. På Skjelbreidskampen var det fram med topptrimkortet og signering av toppbok for andre gang idag. Herfra gikk jeg i terrenget rettsvern på Sørvestre Skjelbreidskampen, og derfra ned igjen til råket som kommer fra Tapptjønndalen. Her traff jeg Berit Nyhus og Jon Hanestad som var på vei til nevnte Tapptjønndalen, og hadde en lengre hyggelig prat med dem. Fulgte så råket til Skjelbreidsbua, hvor det var folksomt, og det ble en lengre prat med Aud Brænden og Øygun Grønlien med følge. Fra Skjelbreidsbua tok jeg først råket mot Lenningen, men fant fort ut at det var feil, gikk tilbake og så råket mot Vågskard, men fant også fort ut at dette var feil, før jeg tilslutt tok riktig råk mot Grytsetra. Her hadde Sigrid allerede ventet på meg en god stund. En fin tur i greit turvær, men stedvis for mye insekter.