Ymelstind, Svellnosbrehesten og St. Tverråtind fra Leirdalen (13.07.2019)

Written by Kaare_70 GSM

Ascents Svellnosbreahesten (2,181m) 13.07.2019
Store Tverråtinden (2,309m) 13.07.2019
Ymelstinden (2,304m) 13.07.2019
Ymelstinden S1 (2,205m) 13.07.2019
Ymelstinden S2 (2,207m) 13.07.2019

Dag 2 av sommerturen 2019.

Etter gårsdagens travers av Skardstind og sene kvelden før vi fant soveposene, ble det en rolig morgen andre turdag. Denne opprant med like flotte forhold, og vi var glade for å kunne starte oppstigningen mot Raudhamrane med lette sekker; dette fordi klatre- og breutstyret låg igjen på Illåbandet.

Dette skulle bli dagen for undertegnedes 24. og siste stortopp* over 2300moh med pf≥30m, nemlig Ymelstind. Vi hadde droppet den pga. mye snø i pinsen 2010 da vi var på Storjuvtind, en forsmedelig avgjørelse i ettertid, så det skulle smake godt å toppe ut ved den varden. Kameraten hadde dessuten igjen noen sekundærtopper ved Svellnosbreen, og undertegnede også dens brehest, så planen var å komme seg ned på Svellnosbreen og returnere over Nordre Illåbre.

*I løpet av 2021 har det blitt to endringer på denne lista, ved at Keilhaus topp ble "oppgradert" til pf=34m og at Austre Memurutind ble "nedgradert" til 2299moh, men antallet topper er fremdeles 24.

Vi kom oss av gårde fra teltplassen ovenfor Geitsætra i 10-tiden, og fulgte akkurat samme løype mot Raudhamrane og inn i dalen under Nordre Illåbre som vi hadde kommet ned i skumringen kvelden før. Nå hadde vi klare dagen og kunne riktig nyte den flotte blomsterenga nederst i dalen, til bjelleklang fra sauene som beitet. Etter å ha passert en tydelig endemorene kom vi inn i mindre vegetert morene, og til slutt ny og usortert morene inn mot brefronten. Vi gjorde noen sammenlikninger av brefronten på kartet og i terrenget vha. GPS, og kom fram til at fronten som på kartet ligger på ca. 1580moh hadde trekt seg nesten 400 lengdemeter tilbake. Ikke bra, men dessverre vår tids brutale realitet!

Oppstigning fra teltplassen ovenfor Geitsætra
Pause i den frodige nedre delen av dalen på veg mot Nordre Illåbre
Tilbakeblikk mot tinderekka vest for Leirdalen
Gjennom morenelandskapet nedenfor Nordre Illåbre
Vi nærmer oss brefronten med Illåbandet og dagens mål i i sikte

Etter en pause ved brefronten fulgte vi sporene våre fra kvelden før i kanten av breen og mest mulig på snøfelt opp bratta til Illåbandet; dette mens svetten silte i solsteiken. Her toppet vi ut litt før kl. 14 og fant heldigvis alt utstyret som vi hadde forlatt det. Under slike forhold på en så celeber plass var det ingen grunn til å forhaste seg, og vi tok en real strekk på bandet, med mat og nykokt kaffi, snøbasert av beste sort!

I kanten av Nordre Illåbre
Straks oppe på Illåbandet med Ymelstind dominerende
Pause i drømmeforhold på Illåbandet, med kong Skardstind ruvende
Den trofaste kaffikokken i sitt rette element!
Mot Nordre Illåbre og Bukkehø

Men vi skulle jo over Ymelstind, så etter hvert brøt vi fortryllelsen og salet på sekkene med alt utstyret. Det ble en litt guffen oppstigning i ustabile løsmasser mot eggen mellom Storjuvtind og Ymelstind, men vi kom oss trygt opp til slutt. Det var noen småutfordringer på eggen før vi til slutt stod under skråhylla på venstre side som hadde vært snødekket og stoppet oss forrige gang.

Forholdene var perfekte, så jeg burde ha kløvet opp usikret, men det ble til at kameraten sikret en kort taulengde. Så gjenstod enda en småutfordring med et lite opptak, før vi kunne toppe ut ved varden kl. 1630 og gratulere hverandre med dagens stortopp. En herlig følelse for undertegnede med 24. og siste av kongerikets høyeste!

Jettegryte på Illåbandet, tro det eller ei!
Straks ferdige med løsmassene i flanken på Ymelstind, med tilbakeblikk mot Illåbandet
På eggen mellom Storjuvtind og Ymelstind med utsikt mot Svellnosbreen med sin brehest og de to Tverråtindane
Fornøyd på Ymelstind! Storjuvtind, Galdhøpiggen og Veslepiggen danner celeber bakgrunn
Fra Ymelstind mot Nordre Illåbre og dalen vi kom opp

Men det var et stort men, nemlig hvordan vi skulle komme oss trygt ned på Svellnosbreen for å fortsette rundturen. Det var veldig mye løsmasser i oppstigningen, og det såg ikke mye bedre ut ned fra eggen mot Storjuvtind. Spørsmålet var om vi kunne finne en trygg rappellrute ned den fastere søreggen, og den høydesterke kameraten forsvant nedover den for å rekognosere. Og ganske riktig; med rappell eller klyving ned to hammere ville vi kunne rappellere med de to 50m-tauene direkte ned på snøen øverst på breen. Nederst på søreggen var det nemlig et markant "nebb" som burde fungere bra som rappellfeste. Det eneste som bekymret oss, var at det ikke var en eneste slynge der fra før!

Men vi kunne ikke la dette være uprøvd, så vi rappellerte og kløv ned de to øverste og enkleste hamrene før kameraten rigget det siste rappellfestet rundt "nebbet" etter alle kunstens regler. Vi hadde heldigvis lang nok langslynge, men det vi tenkte mest på, var om slynga kunne arbeide seg oppover under belastning. Idet jeg gikk ut i rappellen som førstemann, fulgte de andre ekstra nøye med på slynga og backet den opp, men den beveget seg knapt og var derfor godkjent også for sistemann som ikke hadde noen til å backe opp slynga.

Etter stor spenning før den svært luftige rappellen, var det herlig å gli nedover langs tauene og til slutt lande trygt øverst på snøfonna på Svellnosbreen. Turens kritiske passasje var unnagjort, og alle var lettet og fornøyde da vi var samlet igjen nede på breen kl. 18.

Søreggen på Ymelstind med Bukkehø dominerende. Vi benyttet "nebbet" nederst på eggen som feste for siste rappell ned på Svellnosbreen
I første rappell ned søreggen på Ymelstind
Klyving ned søreggen på Ymelstind med Store Tverråtind i bakgrunnen
Klargjøring for siste luftige rappell ned søreggen på Ymelstind. Svellnosbreen med sin brehest og de to Tverråtindane dominerer
Fornøyd nede på Svellnosbreen etter siste rappell fra Ymelstind
Ut i den siste luftige rappellen
Øverst på Svellnosbreen med samtlige topper i området. Vi ser bl.a. de to sekundærtoppene sør for Ymelstind

Her bandt vi oss inn i taulag og fikk med oss de to sekundærtoppene sør for Ymelstind, før vi krysset Svellnosbreen til brehesten som undertegnede hadde satt igjen i pinsen 2009 da vi var på Store Tverråtind. Enda en topp i boks altså, som viste seg å være en skikkelig fjellknaus og ikke bare en steinrøys som jeg trodde. Ved foten av brehesten traff vi et taulag på fire mann som skulle returnere til sen middag på Spiterstulen, og vi tok selv en god mat- og kaffipause i kveldssola her.

Tilbakeblikk på Ymelstind fra nordligste sekundærtopp. Vi rappellerte ned søreggen litt til venstre for der fonna er på sitt høyeste
Fra sørligste sekundærtopp mot Illåbandet med dets to voktere
I taulag over Svellnosbreen mot dens brehest. De to Tverråtindane gjør langt mer av seg
Det siste stykket til topps på Svellnosbrehesten, med Galdhøpiggen som mektig nabo
På Svellnosbrehesten mot Store Tverråtind
Fornøyde på Svellnosbrehesten! Glittertind dominerer helt bakerst
Pause ved foten av Svellnosbrehesten, under Store Tverråtind

Returen til Nordre Illåbre måtte nødvendigvis gå via Tverråtindryggen, og til tross for at det var langt på kvelden, valgte vi å få med oss gromtoppen Store Tverråtind igjen. Dette er en av mine favorittopper i Jotunheimen, og en virkelig førsteklasses utsiktstopp. Vi forlot dagens andre stortopp kl. 2045, og kom oss greit ned den øverste grovblokkede delen av ryggen mot Nedre Tverråbandet. Etter hvert dreide vi rett vestover og ned til breen, hvor vi bandt oss inn i taulag i de siste solstrålene en times tid senere.

De andre er oppe på sekundærtoppen nord for Tverråtindryggen
Fra vest på Tverråtindryggen mot bl.a. Bukkehø og Lindbergtinden
Fra samme sted med tilbakeblikk mot Illåbandet og øvre del av Svellnosbreen
Fra samme sted mot Galdhøpiggen, Veslepiggen og Svellnosbreen med sin brehest
Fra like vest for Store Tverråtind mot Tverråbreen med bl.a. Nordre Bukkeholstind og Styggehø
Fornøyde på Store Tverråtind!
Eggen mellom Store og Midtre Tverråtind
Nedstigning mot nedre Tverråbandet med Lindbergtinden sentralt

Det ble en lang, men interessant vandring ned breen som stort sett var snøfri, før vi var tilbake på kjent grunn ved brefronten. Fordi vi var en times tid senere denne kvelden enn den forrige, ble det omtrent stappmørkt før vi tumlet inn i teltet godt over midnatt, etter drøye 14 herlige timer på tur.

I siste kveldslyset på Nordre Illåbre med Skardstind og Ymelstind som kulisse
Straks nede fra Nordre Illåbre i skumringen

Mine bestigninger av de 24* stortoppene over 2300moh med pf≥30m, kronologisk:

1: Galdhøpiggen 17/7-1987 (tils. 5 ganger)
2: Glittertind 12/8-1992 (tils. 2 ganger)