Sagieggen og Mjølkedalspiggen (13.07.2019)  6

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Start point Koldedalen p-lomme ved bommen (1,212m)
Endpoint samme (1,212m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Søre Sagi (2,040m) 13.07.2019 12:51
Sagtakk mellom Sagi S og N (2,030m) 13.07.2019 12:58
Nørdre Sagi (2,040m) 13.07.2019 13:14
Sagi N2 (2,025m) 13.07.2019 13:20
Mjølkedalspiggen (2,040m) 13.07.2019 15:23
Visits of other PBEs Koldedalsvatnet p-lomme (1,200m) 13.07.2019 08:23
Uranosryggen, Ursknappen stikkende opp av breen, og Langskaveltind. Porten til dagens mål. Sagiryggen sees til høyre for midten av bildet, ved siden av Ursknappen.

Janne E sa seg villig til å være med på denne flotte, lange og noe spennende turen. Vi skulle over en nokså kvass rygg, med klyve/klatrepunkt og en lang bre med store, men usynlige sprekker. Diverse utstyr var påkrevd; tau, stegjern, sele, ev. sikringsmidler, hjelm...
Været var ihvertfall upåklagelig, og det ble fort varmt nok. Vi startet i shorts, og det holdt hele dagen. Varmen tappet oss for krefter, for svetten silte, og sola brant ihvertfall min bleke nordiske hud ganske godt. De flekkene jeg ikke hadde smurt vistes og kjentes godt de kommende dagene.
Fra Koldedalen retning Uranostinden, til Urdadalsvatnet i ca. 2.5 km, før man dreier ørlite øst for rett nord, oppover i en kvolv, og til mellom to vann 1508 moh. Så innpå brefallet, her er det fort blåis, og mange mindre, men synlige sprekker, både med og uten snø i. Vi hopper over de. Etter ikke lenge er breen dekket med snø. Våt snø, og sprekkene blir usynlige. Fra tidligere tur her oppe vet jeg at noen av de er enorme. Vi krysser fingrene, binder oss inn i tau, og vandrer avgårde. Det er langt, men farten god. Ned på Mjølkedalsbreen er det om mulig enda varmere, men omsider er vi over og står ved foten av Sagi. Vel over den første snøbakken er det atter stein under bena.
Nå begynner moroa. Oppover i bratt men forholdsvis fast ur, før vi svinger oss opp på ryggen, og Søre Sagi. En fantastisk utsikt møter oss. Videre er det lettgått et stykke, så smalner ryggen, og man må gå varsomt. Et parti må klatres/klyves, i en bratt renne. Vi velger å gå denne uten tau, da det er gode tak og kun noen få meter opp.
Deler av ryggen er flate skråpartier, med tydelige riss. Det er gøy å gå her i høyden og vita at en dag sprekker de nok helt opp og raser utfor. Det er god friksjon, og fra Nørdre til N2 er det bare en spasertur.

Returen går samme vei. Men ved klyvepartiet frister det ikke å klyve baklengs ned. Vi velger en slynge og en rappell. Vi finner en "knagg" til slynga og kommer oss ned på elegant vis, (hehe, ikke særlig elegant egentlig, men trygt), på ryggen denne gang, og ikke inne i renna.

Vel ned ved sørenden og foten av Sagi stikker vi ut ruta mot Mjølkedalspiggen. Vi velger å gå over breen, og opp nordryggen. Vi knyter oss inn i tau for sikkerhets skyld og jogger over breen. Ryggen går fort og nok en topp er besteget. Etter div. fotoshoot returnerer vi samme vei. Snøbakken ned fra Sagi taes sittende på stumpen, i shorts. Det går så det suser, og heldigvis er det ikke hardt noen steder.
Lang vandring over bre gjenstår før vi atter er tilbake ved bilen. Janne drar opp et voldsomt tempo på returen, og jeg sliter med å holde følge. Under ti timer fra start er vi tilbake ved bilen. Solbrente, tørste, litt slitne, men lykkelige.
Nede ved Tyinholmen er det kjentfolk og god stemning.

Tusen takk for en fantastisk tur Janne.

Tøff parkering i Koldedalen, og klar for tur
Uranosbreen nærmer seg
Mellom vann 1508 moh, perfekt krysning
Her er det sprekker, og snøbroene tæres fort bort og sies å være tynne. Hvem skal gå først? :0#
Janne på Søre Sagi
Store Mjølkedalsvatnet bak breen med samme navn
Veien nordover
Den smaleste delen av eggen
Hurrungane
Fjellgeita mestrer høydene svært godt
Bortetter ryggen
Tilbakeblikk mot Søre, fra Sagi N2 (2025moh). Uranostinden bak til høyre
Meg peker på Nørdre Sagi
Cruxet hvor vi kløv opp og rappellerte ned. Gamle slynger kan skimtes, fra liten tagg midt på eggen
Janne nyter utsikten
Fornøyd med dagen
Sagiryggen sett fra Mjølkedakspiggen. Hurrungane bak
Mange på tur i dag. Her to personer og en bikkje på starten av ryggen, like ved Søre Sagi
Herlig rutsjebakke
Tilbake hvor vi startet nesten. Tre folk på breen
Falketind i bakgrunnen
Endelig skimtes Koldedalsvatnet og slutten på dagens lange etappe
Janne speeder på mot slutten og viser styrke. Jeg sakker akterut.

Ein innertier av tur :)

Written by Eikås 21.07.2019 09:02

Tusen takk for fin rapport av ein strålande fin fellestur Helge. Fleire sånne turer må til :) Det har vore mykje jobbing for min del i det siste året og lengselen etter sånne turar ligg der alltid. Så dette var stas :) Kjekt å treffe så mykje folk rundt på tindane i eit perfekt turver. Sjølv om sola steikte nådelaust inne på breen og det var bra sugande slusj snø meir eller mindre heile breen til ende! :) God trening fekk vi på alle vis :)