Fuglafjellet (13.07.2019)  3

Written by baltopaaeventyr (Karoline Søvik Killingrød)

Endpoint Aktiven skiheis (365m)
Ascents Fuglafjellet (1,334m) 13.07.2019 14:35
Visits of other PBEs Steinskvanndalen bom (400m) 13.07.2019 18:09

Jeg hadde et ønske om å gå en tur med god samvittighet. Det pleier å være relativt vanskelig når en skal ta for eksempel en kommunetopp. Etter mye research og fram og tilbake, fant jeg ut at jeg kunne gå Fuglafjellet ved å ta en Skyssbuss fra byn til et busstopp rett ved Aktiven skiheis for bare 59kr ekstra hver vei (som er rimeligere enn å ta bil, men det tar jo lengre tid). Jeg hadde også fått lånt med meg May-Britt sin 9 måneder gammel blandingsvalp (masse fuglehund blant annet), så det skulle også bli spennende. Bussturen innover gikk kjempebra med litt lokalinformasjon på høyttalerne for meg og de andre turistene som skulle til Norheimsund.

Vi gikk traktorveien helt inn til den stølen som ligger ved vannet (husker ikke navnet), og der krysset vi bare en bro og så fulgte vi en rød t-merket sti oppover fram til hvor vi, ifølge Peakbook-kartet, skulle ta av til høyre. Vi gikk i et rolig tempo og hadde litt hyppige pauser på grunn av Shanto, og på et tidspunkt måtte vi vente i nesten en halvtime før han var ferdigladet til å gå videre, stakkers. Jeg var derimot usikker da jeg skulle ta av til høyre siden den ikke var noe merket der, men så møtte jeg på sauebonden i området som fortalte at hun hadde prøvd å varde den litt oppover så jeg kunne følge dem. Det gjorde vi, men det gikk sakte... Endelig var vi på toppen, men siden vi skulle rekke en buss, ble den ikke så lang. Vi hadde da offisielt 4 timer på å komme oss ned. Sauebonden fra tidligere hadde vist meg en annen rute ned igjen hvor det skulle være sti helt ned igjen. Dette stemte i starten, men så var det ingen sti mer. Fossefall og høye fjellsider gjorde det utfordrende å finne en passende rue ned igjen. Prøvde og feilet der en del ganger, for å si det sånn. Ikke så enkelt å få en hund til å klatre heller. Vi kom oss nå endelig ned igjen til den merkede stien, men da hadde vi litt dårlig tid med tanke på bussen. Dette var det tydelig at det kun var jeg som visste fordi Shanto ville lukte på alt og ta seg noen velfortjente blunder. Jeg prøvde å berolige ham med at han skulle få hvile når vi kom ned... Vi rakk busstoppet med god margin.
Det ble en lengre tur enn planlagt, men vi har i hvert fall blitt godt kjent! Gleder meg til flere turer sammen med deg, Shanto :)