Endelig Urdalsknuten - Agder K-topper komplett! (12.07.2019)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Venekvævtjødnbekken (925m)
Endpoint Samme (925m)
Ascents Sør for Urdalsknuten (1,328m) 12.07.2019 10:00
Urdalsknuten (1,433m) 12.07.2019 11:00
Visits of other PBEs Fossebu P-plass (936m) 12.07.2019 07:50

Urdalsknuten - Fylkestoppen i Vest-Agder og K-topp i Sirdal og Valle

Forberedelser
Denne toppen har vi forsøkt å få besteget siden sommeren 2018. Vi var lite lystne på å bruke 2-3 dager på den lange turen fra øst via Stavskar og Bossbu, og prøvde derfor å få til båtskyss over Rosskreppfjorden i fjor sommer og høst uten å lykkes med dette. Da ikke dette gikk var neste plan å gå over isen fra Suleskardveien når denne åpner 20. mai sammen med Kolbjørn. Kolbjørn reiste opp dit i slutten av mai i år, men da var all is borte, så den planen måtte også oppgis! Etter turen vår til Reinshornhei 4. juni i år kom Kolbjørn i snakk med Rolf Einar som disponerer båt på Rosskreppfjorden, og som sa seg villig til å skaffe oss båtskyss frem og tilbake de 11 km x 2 over fjorden. Forutsetningen var at det ikke måtte være for mye vind, og spesielt østavind som kan føre til farlige bølger på fjorden. Været denne uken i juli var ideelt med lite vind og fine temperatur. Endelig kunne vi fastsette turdato til fredag 12. juli! Stig og Bente ville og være med på turen, og hadde ordnet seg fri.

Vi er i gang
Etter overnatting på Rysstad og en tidlig frokost kjørte vi halvtimen opp til demningen ved Rosskreppfjorden der vi parkerte på Fossebu P-plass og møtte Rolf Einar som allerede lå klar med båten nede ved vannet.

Parkering ved Fossebu
Åpen bom og rampen der båtene kjøres ned til fjorden

Rolf Einar skysset oss trygt og godt på ca 45 min inn til sørenden av Rosskreppfjorden, og satte oss i land ved utløpet av bekken fra 1057-vatnet. Underveis fortalte han oss mye interessant om forholdene rundt Rosskreppfjorden der han er lommekjent. Veldig hyggelig!
Været var bare helt fantastisk - blå himmel, passe temperatur og en lett bris (ikke vin) som holdt det lille som var av insekter borte.

Bente , Stig og Astrid klar for tur til Urdalsknuten
Sørover Rosskreppfjorden - for en dag!

Etter råd fra Rolf Einar gikk vi opp langs bekken fra 1057-vatnet, delvis på en svak sauesti før vi dreide mot NØ i retning mot sørryggen på Sør for Urdalsknuten. Stigningen fra fjorden opp til 1100 m var i grunnen det tyngste på turen.

Folket på vei oppover langs bekken med Fjorden i bakgrunnen
På vei mot 1328-toppen

Lettgått og fint terreng videre oppover mot dagens første mål

Sør for Urdalsknuten
Denne toppen er markert med en liten varde på GPS 32V 394388 6558299, litt forskjellig fra PB-koordinatene som er korrigert.

Liten pause på Sør for Urdalsknuten

Videre mot Urdalsknuten
Ca. 30 hm ned fra 1328-toppen før vi fortsatte sørover langs en helt naturlig og grei rute videre sørover og oppover mot dagens hovedmål.

Terrenget sør for Urdalsknuten

Urdalsknuten
Ruten gikk ned i et litte bekkefar og så var det bare å fortsett rett mot toppen der etterhvert den flotte, store varden kom til syne. GPS 32V 394660 6559744 i samsvar med Kartverkets "Fot firkantbolt" som vi ikke fant. PB-koordinaten oppdateres slik at de samsvarer med Kartverkets.

Stig og Bente var de første opp på toppen
Turkasse med bok fra 2012 der det var forbausende mange innskrivninger, bl.a. også fra Kolla. Utsikt østover mot Botnavatnet
Tilbakeblikk sørover mot Rosskreppfjorden
Lang og hyggelig matpause ved varden.
Nyskjerrige sauer poserer for fotografen!

Ned igjen stort sett samme vei som vi gikk opp, bortsett fra at vi nå gikk øst for Sør for Urdalsknuten.
Her fant vi en vardet rute og stedvis antydning til sti. Ned mot fjorden gikk vi nå øst for der vi hadde gått opp uten at dette var noen fordel. Klarte å passere landingsstedet for båten, som ikke var synlig ovenfra, og måtte litt tilbake.

Vel ned ved fjorden igjen fristet det med en dukkert for svette kropper i det klare og fine vannet med påfølgende solbading på stranden!

Sydenstemning ved Rosskreppfjorden!

Tusen takk for en fantastisk flott tur til Astrid, Bente og Stig, og ikke minst til Rolf Einar som hentet oss til avtalt tid og fraktet oss trygt tilbake til demningen og til Kolbjørn som formidlet kontakten!

Start date 12.07.2019 08:38
End date 12.07.2019 13:47

Båtskyss

Written by Nina2412hauge 29.06.2022 09:53

Hei, er det mulig å få etternavn og tlf.nr. til Rolf Einar?

Tor til Urdalsknuten

Written by BeHe 27.02.2020 11:15

Hei, ser dere har fått båttransport over Rosskreppfjorden. Lurer på om vi også kan ta kontakt med Rolf Einar. Har du telefonnr./ evt. etternavnet hans? Bor han i nærheten?

Tusen takk for super tur

Written by Stigun 15.07.2019 08:11

og ditto turfølge til toppen av Vest-Agder! Takk for at vi fikk være med på denne turen, hvor du du hadde lagt ned en masse forarbeide og vi bare kunne "surfe" med! Og været; det kunne ikke ha vært bedre!!

Sv: Tusen takk for super tur

Written by knutsverre 15.07.2019 19:05

Likeså Stig! Veldig kjekt at du og Bente ble med på turen!

12 fullførte fylker

Written by kolla 14.07.2019 20:04

Gratla med komplett kommunetopper i alle fylker sør for Møre og Trøndelag! Heldige med denne turen. Merkelig dokke ikkje såg fot firkantbolt så står få meter nord for varden.

Sv: 12 fullførte fylker

Written by knutsverre 14.07.2019 20:34

Takk for det Kolbjørn og for at du faktisk gjorde det mulig for oss å komme til Urdalsknuten slik vi hadde håpet og ønsket. Firkantbolten ja! Trodde den skulle stå i eller like ved varden, kanskje til og med inne i varden slik som på Reinshornhei! Flyttet til og med på en stein i varden for å sjekke! Så ikke særlig nøye etter lenger vekk fra varden - det får jeg gjøre en annen gang! God sommer, Kolbjørn!

Gratulerer med krona på Agder

Written by bakken59 14.07.2019 17:27

Artig å lese om den vrien du fekk til på denne turen. Landskapet fortener at du fekk oppleve det i fint vær!

Sv: Gratulerer med krona på A

Written by knutsverre 14.07.2019 20:30

Tusen takk, Kristin! Kjekt når alt klaffer slik det gjorde på denne turen og for dere på Surtningsue! Gratulerer med den og fortsatt god sommer!

Gratulerer

Written by Hawkeye 13.07.2019 20:20

Med komplett Agder, og en krevende kommunetopp! Bra det til slutt ordnet seg for dere med båtskyss.

Sv: Gratulerer

Written by knutsverre 14.07.2019 20:27

Tusen takk Finn Olav! Full klaff med båtskyss, vær og hyggelig turfølge! God sommer og lykke til med ditt eget prosjekt!

• +

Sv: Sv: Gratulerer

Written by Hawkeye 16.07.2019 11:01

Grattis

Written by Harex 13.07.2019 19:53

Grattis med nok et fylke Knut Sverre :-)

Sv: Grattis

Written by knutsverre 14.07.2019 13:33

Takk for det, Harald! Vi har vært heldige med fint vær og fine turer både her og i Hedmark! God sommer videre!

Gratulerer!

Written by Olepetter 13.07.2019 07:48

Men dere slapp skammelig billig unna med denne turen, synes jeg! :)

Sv: Gratulerer!

Written by knutsverre 13.07.2019 08:42

Takk Ole Petter! Hadde akkurat den samme følelsen selv også! Men sett i forhold til alt forarbeidet og logistikken i forkant av turen syntes vi det var fortjent!

Gratulerer

Written by haky 12.07.2019 22:30

med fullført kommunetopper på agder. Ser dere hadde en fin tur her.

Sv: Gratulerer

Written by knutsverre 12.07.2019 22:57

Takk Harald! Bedre enn dette kan det ikke bli!