Turen som skulle opprinnelig fullføre Ørsta 100 pf lista (06.07.2019)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Haukåssætra (220m)
Endpoint Haukåssætra (220m)
Ascents Grøtdalstinden (1,403m) 06.07.2019 10:39
Visits of other PBEs Haukåssetra p-plass (220m) 06.07.2019 10:39

Dette var tenkt å bli den dagen hvor jeg skulle endelig fullføre Ørsta 100 pf lista. Status etter tur: 97/98 topper! Ikke helt etter planen, men fornuftig etter forholdene.

Mye våt snø fra 930 m og oppover. Vi hadde været på vår side helt til vi nærmet oss skaret mellom Grøtdalstinden og Urkedalstinden. Da kom skodda sigende og gav oss ikke mange meter sikt! Da blei det grauttjukt. Det var like før vi snudde der, for vi så bare hvitt rundt oss og hadde ingen holdepunkter i terrenget. Mitt forslag var å prøve opp mot Grøtdalstinden først og håpe at sikten bedret seg. Dette gjorde vi, og etter litt trasking i totalt whiteout, fikk vi se litt av den steinete ryggen mot Grøtdalstinden. Det gikk veldig fint oppover fordi vi hele tiden så terrenget forann oss. Ingen sikt på toppen desverre..

Nede igjen i skaret var det bare å sikte seg framover etter gps en retning som skulle være trygt. Vi fikk etter hvert litt steinur å orientere oss etter og fant veien oppover ryggen greit et stykke. Etter dette ble alt hvitt! Snøfeltet forann oss var bratt og ble bare brattere og brattere. Vi brukte en god stund med venting på lettere vær og håp om at vi ville se litt av fjellryggen. Det endte opp med at vi først valgte å snu på ca 1440. Vi returnerte ca 60 høydemeter ned og prøvde oss heller på en litt mer skråvariant. Dette er ikke tydelig fra GPS sporet, for den løp løpsk. Vi fikk da en bedre kurs opp mot fjellnabbene oppover ryggen og hadde holdepunkt foran oss helt til det bare ble helt hvitt igjen oppover. Da kunne vi skimte den bratte skråningen ned til venstre for oss, men oppover var ingen holdepunkter i det hele tatt! Nå var vi på 1460 moh og hadde i underkant av 80 høydemeter igjen til toppen, men var helt enige om at vi måtte gjøre en vendereis her i dag. Det var helt umulig å fortsette til toppen. Hadde det ikke vært for snøen, tror jeg det ville gått helt fint.

Dette betyr at jeg kommer snart tilbake til dette området, i litt bedre vær!
På vei oppover Nordkopen fra Haukåssætra
Mot Grøtdalen og elvekryssing på snøbruer
I retning Vellesæterhornet
Mot Urkedalstinden, sørryggen
Sørryggen mot Urkedalstinden
torleiv på vei oppover, endelig over det særs våte og vegeterte terrenget og skoggrensa
Drygt og tidkrevende snølag oppover i urete terreng fra ca 930 moh
Vi ser ennå litt av ryggen mot Urkedalstinden før det blir totalt whiteout
Ryggen opp mot Grøtdalstinden
Grøtdalstinden 1420 - Min neste siste topp i Ørsta og jeg er strålende fornøyd til tross for lite sikt!
Starten av ryggen mot Urkedalstinden når vi ennå hadde noen steinete holdepunkter
Her er første punktet hvor vi snur, på ca 1440, skimter en rygg, men ingenting mer enn bratt snøbakke forann oss
1460 moh. Her gjør vi nok en vendereis, ingen sikt oppover, kun hvitt desverre...
Vendereis men humøret allikevel ganske oppe :-)
Flotte kontraster med snø, fjellsmelle og isoleie
Hoppende glad for en flott tur
Litt god, gammeldags bukkemark må vi ha med for at turen skal være fullkommen!
deilige, modne blåbær nede mot sætra

Sporet oppførte seg merkelig, fikk ikke med seg forsøk nr to mot toppen men flatet rett ut underveis. Ganske irriterende når det skjer samt at den andre håndholdte garmin GPS’en forsvant på hjemveien.... argh!!!