Min første snøhuletur (24.03.2012)

Written by linntherese GSM

Ascents Galden (1,419m) 24.03.2012

Min første snøhuletur

Jeg ligger godt nede i posen etter en natts snøhulesøvn. I bakgrunnen lyser et ventilasjonshull.

Først så hadde jeg ikke lyst til å være med, for det hørtes litt skummelt ut å ligge inne i snøen, men til slutt gledet jeg meg masse. Jeg skulle også møte Hedda, ei anna jente jeg ikke kjente.

Jeg og pappa kjørte langt med bil mens mamma var på kor og ikke kunne være med. Vi stoppet på en butikk og kjørte litt til. Plutselig kom det masse snø og vi var på fjellet.

Det blåste kjempemasse og jeg måtte sitte i bilen, mens pappa gjorde klart alt sammen. Til slutt var vi klare til å gå.
Jeg fikk feller under skiene og måtte bære en liten sekk.

Vi gikk opp en bratt bakke og pappa begynte å grave i snøen, mens jeg laget trinn for moro skyld. Etter en stund kom Gjermund og Hedda, og så fant vi ut at det ikke var nok snø likevel.

Vi gikk så lenger inn i fjellet til en kjempestor snøvegg hvor de voksne begynte og grave mens jeg og Hedda akte og spiste.

Jeg poserer foran inngangen. Først gikk det litt inn og så gikk det opp en lang trapp til soverommene.

De voksne gravde og gravde og ble aldri ferdig. Snøhaugen på utsiden av inngangen vokste og vokste og det ble kveld og vi begynte å fryse. Til slutt kunne vi endelig få komme inn.

Mens de voksne gjorde ferdig det siste soverommet, satt jeg og Hedda i det første og spilte spill på dingsene våre. Vi koste oss med pølser og godteri og til slutt lå jeg nede i soveposen inne i snøen. Det var litt ekkelt med en gang, men heldigvis ble det lyst med alle stearinlysene vi hadde.
Pappa sa jeg sovnet og snorket fredelig etter få minutter. Midt på natta måtte jeg ut og tisse, og pappa som måtte bære meg klaget på at han hadde vondt i armene etter all gravingen.

Når vi våknet var det fint vær ute og kjempevarmt. Vi satt lenge i sola og spiste frokost. Deilige pannekaker!

Hedda og jeg koser oss med frokost.

Etter en lang stund måtte Hedda og pappa'n reise for å rekke en bursdag, mens pappa sa vi skulle gå til en topp i det fine været. Jeg hadde ikke så veldig lyst og klaget en del, men det gikk bedre etter hvert og ned igjen var det kjempegøy. Da fikk jeg kjøre mellom skia til pappa helt ned til snøhula.

På toppen av den derre toppen vi måtte gå til.

Kjempekul tur!

Moro og flott:)

Written by 19topper 27.03.2012 22:20

Hei, Linn Therese. Ser ut til at du har hatt en super flott natt i snøhule. Det er ikke mange som er like flink til som deg. Gratulerer med din første snøhule tur, og håper du har lyst til å gjøre det en gang til:) Og hils til Pappa og mamma , og si de er flinke til å være med deg på sånn spennende turer:)