Storebjørn (05.07.2019)

Bøverbrean 05.07.2019 08:25
Leirbrean (1,700m) 05.07.2019 08:25
Smørstabbrean (1,800m) 05.07.2019 08:25

Turdag på grunnleggende brekurs.

Vi gikk i 2 taulag opp Bøverbrean og Leirbrean til Bjørnskardet, hvor vi tok lunch.

God pause på en time i Bjørnskardet.
Sokse, Kniven og Store Smørstabbtind fra Bjørnskardet.

Fra Bjørnskardet gikk vi i god bue fra skavelen og ned på Bjørnbrean. Den store tvers-sprekken ut for Veslebjørn var relativt godt dekt med snø, så vi tok sjansen. Det gikk bra! :-) De andre store sprekkene var også godt fyllt opp så det ble en relativt enkel rute til topps.

Sprekkene på Bjørnbrean er fortsatt godt dekt opp av snø.
Fem fornøyde deltakere på Storebjørn (tre kule og raske briller). God timespause på toppen.

Alle var enige om at det var kjedelig å tråkke i egne forspor tilbake. Renna under labben og bre-gleppa nede på Smørstabbrean var grei, så da ble det Smørstabbrean ned til Bøverbrean på returen.

Til tider dyp snø øverst på Bjørnbrean. Her forbi Bjørnelabben på tur ned.
Vel ned av renna under Bjørnelabben, og da gjenstår litt gå-tjeneste ned Smørstabbrean.

En flott dag (den dagen på ukeskurset med desidert best vær), men tungt føre med mye snødekt bre. Med så spreke og motiverte deltakere gikk det likevel som en lek, og alle var enige om at det hadde vært en super tur.