Venneråsen / Merraskallen (Sørkedalen) (04.07.2019)

Written by Periannath (Pernille Næss)

Start point Skansebakken (198m)
Endpoint Skansebakken (192m)
Ascents Venneråsen (425m) 04.07.2019 15:46
Visits of other PBEs Skansebakken (187m) 04.07.2019 13:51

Atter en dag der Roger, Pernille og hundene Ztorm og Herbert la ut på tur; denne gangen i Sørkedalen.

Planen var en relativt kort tur for å gå toppene Brånan og Lønnåshøgda, men da vi gikk av veien og over på blåmerket sti, var det så fint å gå at vi fortsatte på nevnte sti og bestemte oss for å gå Venneråsen i stedet, særlig siden toppen egentlig har et mye bedre navn - Merraskallen!

Spesielt landskap, frodig med mye blomster og bregner første del. Mye tyrihjelm! Litt høyere opp gikk terrenget over til å bli typisk blåbærskog med en del mose, men ikke noe sopp. Fant bare en grå fluesopp i stien ikke langt fra toppen, og en brunskrubb på hjemveien samt noen få slørsopper.

Etter toppbestigningen og den obligatoriske selfien, gikk vi nedover "off-piste". Trodde det skulle gå greit, men så kom vi til et vel bratt et parti, så vi endte med en omvei i skikkelig busk og kratt, før vi fant omsider tilbake til stien. Da var Pernille sliten, sulten og ville rekke vinmonopolet på Røa, så resten av veien gikk på rekordfart tilbake på samme sti.

Ellers et svært variert vær: Sol, korte regnbyger, vind, vindstille, overskyet - det vekslet hele veien.