Gross Fiescherhorn. (30.06.2019)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Finsteraarhornhütte (3,054m)
Endpoint Jungfraujoch (3,461m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Gross Fiescherhorn (4,049m) 30.06.2019 11:36
Visits of other PBEs Jungfraujoch (3,460m) 30.06.2019 17:22

Dag 7 - Flott og spennende travers.

Samleside: Sommerskiuke i Sveits.

Etter ei natt med litt mer søvn, skulle ikke så mye til forøvrig, var vi klare for turen tilbake til Jungfraujoch. Etter en god frokost tok vi farvel med Hans (hyttevert) og kom oss avgårde i halvfemtida.
Grålysning på Fiescherfirn.

Etter å ha kommet oss ned på breen fulgte vi den slake Fiescherfirn oppover et godt stykke til brefallet som fører opp til Fiescherhörner.

Morgensol på Hinter Fiescherhorn. Brefallet venter.
Vi legger Gross Grünhorn bak oss oppover øvre deler av breen.

Etter å ha forsert brefallet, delvis til fots, kom vi opp i sola. Vi fant det best å prioritere, det kom hostekuler med jamne mellomrom, og kroppen ville fortsatt helst ha sneglefart. Vi droppa derfor Hinter Fiescherhorn, men hadde tanker om at det gikk an å runde Gross Fiescherhorn på nordsida og deretter bestige toppen langs nordvestryggen (snøegg). Vi ville dermed slippe omvegen ned den vanlige ruta fra Fieschersattel til Ewigschneefeld, og også spare mange høydemeter. Vi konstaterte etterhvert at alternativet var for krevende og utsatt. Dermed la vi kursen mot Fieschersattel og ei matpause.
Her bestemte vi oss for å ta skia på sekken og likegodt traversere Gross Fiesherhorn. Sørøsteggen var nå stort sett snøfri og har klatring av grad 2.

På sørøstryggen av Gross Fiescherhorn. Hinter Fiescherhorn og Grünhorn i bakgrunnen. Finsteraarhorn helt til venstre.

Klatringa gikk greit. På slutten satte vi på stegjerna og fulgte siste rest av snørenner og -felt mot toppen. Turen videre gikk ned en bratt og utsatt snø- og isflanke. Med tausikring lista vi oss over. Gamle spor var isete, men sløve tagger på godt brukte aluminiumsstegjern satt akkurat på. Etter en klippeegg og hammer var vi nede på selve snøryggen som lot seg greit forsere.

Bratt snøbakke ned nordvestryggen. Grindelwald nesten 3000 meter under oss.

Fra ryggen og ned på Ewigschneefeld måtte vi gjennom litt uryddig terreng med bratte kanter og sprekkområder. Hans på Finsteraarhornhütte hadde fraråda oss å gå der med mindre vi hadde spor å følge. Vi hadde tidligere i uka, under oppholdet i Mönchsjoch, observert en del trafikk på denne ruta. Og ganske riktig, vi fant spor, og partiet var greit å passere på ski.

Tilbakeblikk på Gross Fiescherhorn fra Ewigschneefeld.
Bakken mot Mönchsjoch blei seig. Mönch ruver.

Bakken mot Mönchsjoch blei seig på slutten av en lang dag. Noen skyer begynte å trekke inn fra vest. Vi supplerte litt drikke på Mönchsjochhütte, og sklei ned til stasjonen. Mission completed!