Løpetur over Rundemanen og Blåmanen (27.06.2019)  5

Written by Solan (Atle Solholm) GSM

Start point Haukelandsbakken (150m)
Endpoint Haukelandsbakken (150m)
Characteristic Jogging
Ascents Blåmanen Nord (561m) 27.06.2019
Blåmanen Øst (554m) 27.06.2019
Rundemanen (568m) 27.06.2019
Rundemanen Vest (557m) 27.06.2019
Nord-toppen på Blåmanen, med vest-toppen på Rundemanen til høyre bak. Nord-toppen er den høyeste av Blåmanens topper, selv om det er vest-toppen som er markert med de største vardene. Vest-toppen oppfattes ofte som den "egentlige" Blåmanen, antagelig fordi den har utsikt over Bergen by, og fordi den er synlig fra en del områder i byen.

Jeg har det siste året sprunget over fjellet Rundemanen i Bergen nesten ukentlig i et forsøk på å holde meg sånn nogenlunde i form. Jeg pleier å løpe ned til Ulriksdalen, innover grusveien langs Svartediket, opp Våkendalen, langs Tarlebøvannet, opp på Rundemanen fra østsiden, ned Rundemansveien til Brushytten, videre ned til Skomakerdiket, og så over Knatten tilbake til Ulriksdalen og opp til Haukelandsbakken der jeg bor når jeg er i Bergen. Denne turen tar omkring 2 timer; men litt mindre når det er fint vær, og litt mer når det er snø og is langs ruta. Jeg har ikke pleid å legge inn disse løpeturene her på Peakbook, ettersom den typiske ruta jeg pleier å løpe ikke går innom noen av Peakbook-elementene på Rundemanen/Blåmanen (Bilde 2).

Kart med Endomondo-tracking som viser hvordan den "vanlige" løpeturen min over Rundemanen unngår samtlige PBE'er både på Rundemanen, på Blåmanen og på Fløyen.
På denne dagen gjorde jeg et forsøk på å samle opp noen BPE'er, og la løpeturen innom begge Rundeman's-toppene og to av Blåman's-toppene.

Jeg bestemte meg imidlertid denne dagen for å gjøre løpeturen litt annerledes, for på den måten å samle opp noen PBE'er på dette fjellet. Stien jeg som oftest løper passerer nokså nær toppen på Rundemanen, som er den eneste PBE'en med primærfaktor over 100 meter på denne delen av fjellmassivet, og denne var det selvsagt lettvint å legge turen bortom. Jeg løp den vanlige veien fra Haukelandsbakken opp på Rundemanen, og tok til høyre og løp bort til det høyeste punktet innunder antennen. Derfra bar det tilbake til stien, og så bort på "vest-toppen" av Rundemanen, dvs. bort til gamle Rundemanen Sendestasjon. Denne "toppen" lå merkelig nok ikke inne som et eget PBE, selv om den ligger adskilt fra hovedtoppen, og har en primærfaktor på 13 meter. Selv har jeg flere ganger hatt denne en anelse lavere toppen som mål for blant annet sykkelturer, så i etterkant av denne turen la jeg den selv inn som et eget PBE.

Det høyeste punktet på "Rundemanen Vest", med et lite hus på toppen. Toppen ligger 557 m.o.h., og altså ca. 11 meter lavere enn hovedtoppen.
Vest-toppen av Rundemanen med Rundemanen Sendestasjon. Bakom sees hovedtoppen med sin karakteristiske antenne.

Fra "Rundemanen Vest" løp jeg i retning Blåmanen. Det går en liten grusvei fra Rundemansveien et lite stykke langs Store Tindevatnet, og opp mot nordtoppen på Blåmanen, som er den høyeste av toppene på Blåmanen. Litt før man når toppen er det slutt på veien, som går over i en sti. Jeg har tidligere gått denne stien fra Rundemanen til vest-toppen av Blåmanen, som er en anelse lavere enn nord-toppen, men som har utsikt utover Bergen by, og som derfor er utstyrt med en varde og det hele. Nå oppdaget jeg at stien som går videre til vest-toppen går ned en bakke til høyre uten å gå oppom nord-toppen. Dette hadde jeg ikke tenkt over tidligere, men det forklarer at jeg aldri før hadde vært på nord-toppen, selv om jeg flere ganger før hadde gått akkurat denne stien. Fra nord-toppen ruslet og løp jeg litt om hverandre i retning øst-toppen på Blåmanen. Det ligger en hel rekke med små topper langs en slags liten fjellrygg som både nord-toppen og øst-toppen befinner seg i. Jeg var ikke helt sikker på hvilken som faktisk var øst-toppen, så for sikkerhets skyld tok jeg turen oppom dem alle.

To små tjern oppe på Blåmanen. Toppen med varde (ca. midt på bildet) er "Blåmanen Øst". Bildet er tatt fra fjellryggen rett sør for "Blåmanen Nord".

Fra "Blåmanen Øst" bar det ned til den gamle ødelagte veien som går opp til "Blåmanen Vest", og derfra videre ned til grusveien som omkranser Blåmanen på sørsida, og som tar deg ned til Brushytten. Fra jeg passerte "Blåmanen Nord", hadde det vært vanskelig å løpe fordi terrenget er litt ulendt, i tillegg til at jeg stoppet opp flere steder for å ta litt bilder. Tilbake på grusvei kunne jeg løpe igjen, og fra Brushytten fulgte jeg min sedvanlige tur forbi Skomakerdiket og Starefossen, og videre over Knatten tilbake til Ulriksdalen og Haukelandsbakken.

Blåmanen Øst (med den nærmeste varden) til venstre i bildet. Blåmanen Vest med sine to varder i bakgrunnen.
Blåmanen Øst med "Vidden" i bakgrunnen.