Kvamfjellet (29.06.2019)

Ascents Kvamfjellet (774m) 29.06.2019 12:33
Visits of other PBEs Kvamfjellet - sti fra nordøst (30m) 29.06.2019 11:02
Flott toppvarde. Utsikt utover mot Kråkenes fyr
Etter turen til Santa Synnivahornet dagen før, kjørte vi utover mot Kråkenes fyr i tåkehavet og stek vind. De meldte ikke bra vær så vi hadde tenkt å overnatte der ute og så gå til fyret dagen etter, om det var mulig. Fant en fin soveplass i den ene svingen på veien ned mot fyret og overnattet der i vinden og tåken. Dagen etter våknet vi til sol og lite tåke, yr meldte ok vær, mens storm meldte regn. Vi tok sjansen på noe midt mellom og kjørte til Berstad og parkerte ved stistart til Kvamfjellet.
P-lommen ved riksveien
Fint kvernhus rett ved stistart
Her står det skilt ved veien og i det stiskillet der folk har gått feil før, er det umulig å gå feil nå, der er to skilt merket med Kvamfjellet på samme stolpe.
Etter dette stikrysset går en over elven på en god bro. her er siste sjans til å få fylt vannflaskene. Stien stiger fint i oppover i terrenget og er god å gå. Litt vått her og der, men fint. En kjenner en er på Vestlandet for stien er ikke flat. Fin varde og superfin utsikt i alle retninger fra toppen. Her ser man bla. et annet høyt ønsket turmål, Hornelen. På toppen var det også sol og vindstille og jeg snakket litt om å gå ned igjen via Saltahornet for å få skikkelig utsikt over bla. Selje. Den toppen er den en ser fra Selje, man ser ikke Kvamfjellet. Men da vi hadde sittet og kosa oss med mat og vann en stund med flott utsikt østover og sørover, kikket vi vestover og da fant vi ut at her ble det ikke Saltahorntur for havtåken kom veldig fort innover mot oss. Samlet sammen tingene våre og gikk raskt nedover igjen. Da vi kikket oss tilbake etter første bakken ned, var toppen borte i tåkehavet. Vi var superheldige. Tåken holdt seg i høyden, så vi kunne gå helt ned igjen uten tåke. Nå melder de bare regn her oppe, så nå må vi finne andre topper å gå, dessverre.