Hoplandsfjellet (Svekanen), Lindås (18.03.2012)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Furberget SØ for Hoplandsfjellet (137m)
Endpoint Veg NV for Storavatnet (83m)
Ascents Svekanen (261m) 18.03.2012

NY LINDÅS-TOPP

Etter trasking i våt og dyp snø i Gullfjells-området i det siste lengtet vi nå utover mot kysten i håp om å fine tegn på vår....
Jeg var i nærheten av disse toppene i 12. november 2011, og forsøkte å gå rett opp den korte, men bratte vestskråningen til Sollikammen. Dette ga jeg fort opp da det var nærmest umulig å komme gjennom den tette krattskogen. Ringte da Birger Tomasgard i Lindås Turlag. Han ga meg meget gode råd om rutevalget både til Hoplandsfjellet og Sollikammen.

HOPLANDSFJELLET (SVEKANEN)
Vi parkerte på østsiden av den gamle tunnelen mot Seim, og fulgte en anleggsveg oppover mot toppen. Oppe på en flate går det av flere utydelige stier i VNV retning. En av stiene var merket med hvite plaststrimler i trærne. Stien starter på GPS 0297238 6725788. Vi fulgte stien meget bratt oppover skråningene (et sted var det til og med lagt ut tau!) til vi var oppe på et høydedrag på vel 200 moh. Resten av turen gikk i tett granskog. Her er de fint anlagt, ryddet og merket sti helt frem til Hoplandsfjellet som er navnet brukt av lokalbefolkningen. Vi fant et gammelt trig-merke inne i tett skogkratt på GPS 0296793 6726288. Like vest for dette fant vi en kasse med en turbok der vi skrev oss inn. En annen sti så ut til å komme opp fra Hoplandsområdet i NV. Ute ved turkassen er det en viss utsikt mot Seim og Lygrafjorden i vest, men som på andre steder i Lindås hadde utsikten blitt mye bedre med litt skogrydding! Retur samme vei.