Romådalen med Rognnebba (15.06.2019)

Written by Ullis (Kristin Ulleland)

Ascents Botnnebba (1,278m) 15.06.2019
Litlnebba (1,240m) 15.06.2019
Rognnebba (1,494m) 15.06.2019
Visits of other PBEs Parkering Heggøya (40m) 15.06.2019

Start fra Heggøya kl 09.00 og bratt opp traktorveien mot Romådalen. Grei sti innover dalen mot Indre Halasetra. Et fantastisk kulturlandskap langs elva, med mye historie!

Stien opp langs Botnelva er gjengrodd og ble et arti innslag med bausking inni krattskogen. Stekende sol og vindstille; Vi badet i Botnelva før vi "mannet oss opp" til den bratte lia opp til Botnnebba.

Med å bestige Botnnebba har jeg vært på alle toppene i området.
Nesten rørende og se utover de kjente fjella - så mange fantastiske opplevelser!

Partiet opp til Rognnebba er tildels bratt og det er mye løs stein. Det kan være krevende med hund, heldigvis er Ailo kjent med slikt underlag og beveger seg sakte og kontrollert. Her er det helt nødvendig å stole på hunden. Fra toppen på Rognnebba er det vidstrakt utsikt i alle himmelretninger - må oppleves!

Jeg har fått fortalt at Rognnebba er den minst tilgjengelige toppen i Trollheimen. Jeg vet ikke om det stemmer, men det føles slik når du står der. Liksom følelsen av å være "hjemme alene".

Vi var heldige med partiene på nordsidene av toppene. Fast snø som var lett å gå på. Sparte oss for mye tid og krefter:) Noen brattere partier, men stegjernene fikk ligge i fred i sekken.

Siste stopp på Lisjnebba var "Walk in the park" og stemningen var formidabel. Nydelig utsikt til delvis islagte vann i Fagerlidalen. Nå skulle vi bare hjem igjen. Det vi da ikke hadde skjønt, var at vi faktisk måtte gå nesten inn til Telan før vi kom oss ned i dalen for retur..!

Klokken 19.45 startet vi på hjemveien. Heldigvis hadde vi med GPS som viste oss hvor den nedlagte Turistforeningsstien gikk. GPS ble flittig brukt. Det var lett å miste stien underveis og vi sparte mye tid på å få en veiledning på hvor vi kunne finne raskeste vei ned dalen.

Den strie elva ble passert på "den vanlige plassen" - Med vannføring opp til låra, med hunden svømmende trygt ved siden og stavene til hjelp for balanse.
Dette ble forresten en kjent øvelse, siden vi måtte passere flere elver lenger ned.

Turen ned dalen går i flott landskap, med rikt dyreliv. Solnedgang, sommervarme og innsektsfri kveld, ga oss en uforglemmelig opplevelse.

Vi kom ned til bilen i ett-tida om natten. Fremdeles like varmt, men det hadde skjedd noe med kroppen i løpet av dagen. Følelsen av klissvåte bein i timesvis og ryggsekkskuldre som knirket litt - Vi fjellfanter liker denne følelsen, etter en skikkelig tur i ekte norsk natur, av første klasse!

GPS viste 3,8 mil, 16 timer (inkludert pauser og bading) og i underkant av 2000 hm.

God Tur; Dette er en rå tur for erfarne fjellfanter.

Gammelstien

Written by trollheim1 28.07.2019 09:48

Hvordan var stien fra fra Telan til Øyasetra, var det bare kratt eller er den farbar?

sterkt!

Written by Dryasanne 20.07.2019 17:10

Gikk fra Vinnøldalen. Kom til toppen av LISJNEBBA i 7 tida på kvelden, så Rognebba ble for langt denne augustdagen. Sleit for mye med kratt og Fagerlidalsbekken. Så det er Romådalen som du beskriver så fint som er sommerruta.

Flott tur!

Written by trollheim1 16.06.2019 23:14

Ser ut som denne ruta kan "stjeles". Tenkte selv på disse toppene i løpet av sommer med utgpkt fra Vinddøladalen. Blir litt kortere derfra, men mye kjedeligere. Så denne varianten virker helt innafor. Fin rapport :)

Sv: Flott tur!

Written by Ullis 20.06.2019 21:26

Ikke så mange som går her - viktig med info til andre interesserte.

I kveld leter jeg etter informasjon for å komme meg til Søndre Skarfjell. Ser veldig bratt ut i nedstigningen ut mot Søndre. Kjenner du til området?

Er det så bratt at det bør sikres?

Sv: Sv: Flott tur!

Written by trollheim1 20.06.2019 23:03

Sv: Sv: Flott tur!

Written by BjørnF 21.06.2019 08:03

Sv: Sv: Sv: Flott tur!

Written by Ullis 21.06.2019 12:49
          • +

Sv: Sv: Sv: Sv: Flott tur!