Sans Senja Skyrace (15.06.2019)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Fjordgård (47m)
Endpoint Husøy (5m)
Ascents Barden (659m) 15.06.2019
Daven (303m) 15.06.2019
Grytetippen (885m) 15.06.2019
Keipen (938m) 15.06.2019
Riven (389m) 15.06.2019
Segla (640m) 15.06.2019

For første gang i Sans Senjas 3-års lange historie ble det meldt knallvær på selve løpsdagen og heldigvis hadde jeg meldt meg på en måned i forveien ellers hadde jeg kanskje ikke fått plass. Ville tro at det var mange som meldte seg på i siste liten når det så ganske sikkert ut til å være fint vær! Jeg stilte meg i mosjon-uten-tid klasse siden formen har vært så dårlig i år og jeg ville ikke ha noe tidspress på meg for å komme i mål. Det eneste mål jeg hadde var bare å fullføre løpet og helst uten like kraftig krampe som jeg hadde i fjor....

Møtte to hyggelige damer, Sissel og Astrid på båten fra Husøy til Fjordgård der løpet skulle starte fra. De bor i Molde men var på ferie i Svolvær og hadde tatt turen opp til Senja da de fikk høre om at det ville være et sinnsykt kult fjelløp her oppe i helga :) Det endte opp med at vi alle hadde et ganske likt tempo og kom til å gå i lag under mesteparten av løpet. Det var veldig fint med litt selskap også!

Det var på en måte ganske deilig å starte tidlig på dagen og det ble litt etter 8.30 da vi begynte å gå fra Fjordgård. I dag hadde jeg pakket to flasker med sportsdrikke så jeg satset på at det ville bli nok før første stasjon med mat og drikke på Daven. Min strategi i dag var å holde et rolig tempo og puste lett frem til Daven og unngå å bli stiv i beina altfor tidlig på dagen. Måtte selvsagt la andre springe forbi meg (litt demoraliserende, men jeg var ganske sikker på at noen av disse vill bli utslitt litt seinere etter å ha hørt hvor tungt i pusten de var...) men 50 min opp Segla var jeg ganske fornøyd med. Da var det ned og bortover til Barden, med mye tørrere forhold her enn i fjor og veldig fint å kunne se den fine utsikten fra toppen. Herfra var det en lett tur ned til Daven der det var første mat og drikkestasjon og de fleste tok en god pause her for å spise og fylle på med vann. Fikk spist noen bananer, boller og sjokolade her så jeg ble rimelog bra oppladet til neste og muligens bratteste etappe opp til Grytetippen. Gikk rolig nok til at jeg ikke ble tung i beina, men begynte å kjenne på litt krampe i høyre låren min i siste bakken opp til toppen. Synes det var litt tidlig for å oppleve krampe og ble litt bekymret for hvordan resten av turen skulle gå, så gikk så pent som mulig og prøvde å ta små steg for å hindre at jeg fikk krampen tilbake.

Ble en slags flaggfest på Grytetippen, litt usikker på hvorfor det var så mange flagg rundt posten på toppen, men det var det. Nå måtte jeg også spise litt ibux her siden hallux valgusen på høyre foten min hadde begynt å bli vondt.. Det var som om det var ett problem etter den andre. Heldigvis funket ibuxen nesten med en gang og jeg ble ikke plaget av vondt i foten etter det. Ned fra Grytetippen og opp til Keipen ble en ganske varm affære, men pulsen var fortsatt lav og jeg koste meg helt opp til løpets høyeste punkt. Knipset et par bilder til før jeg fortsatte ned ryggen til der vi skulle skrysse en bratt snøflanke (vanligvis skikjøring her om vinteren) for å komme over til eggen mot Skarelvfjellet. Snøen var ganske bløt så det ble litt tungt og vått med så få sporå gå i her (kanskje den eneste ulempe med å være første gruppen ute) men det var ihvertfall bedre enn å traversere en bratt bakke med løs stein og lyng. Det var en fin og lett etappe over Skarelvfjellet og ned til Keipelva og mye lettere å se etter merkinga enn når det er regnskyer og tåke som vi hadde i fjor.. Det ble ca. 5 timer på oss da vi kom ned til Keipelva og her ble det nok en god pause med å fylle på med vann og bananer/sjokolade. Nå hadde jeg allerede drukket 2,5l så jeg tok bare en 750ml flaske til for resten av turen.

Kanskje dagens tyngste etappe for meg var oppstigningen fra Keipelva til Tarbergkollen siden det var meste gåing i lyng og ikke på sti. Gledet meg ti å bli ferdig med denne motbakken og bare gå nedover til veien under Riven! Heldigvis var det ikke så mange høydemeter opp igjen før det ble først en slak bakke ned, etterfulgt av en artig tur ned ei smal snørenne. Flott utsikt mot dagens siste topp herfra også. Her gikk det raskt og effektivt ned før vi måtte opp og bortover en gresskledd bakke for å komme til stien igjen. Bare de få høydemeterne opp fra snørenna fikk meg til å få skikkelig krampe i den høyre låren.... Heldigvis gikk det over igjen men jeg var hele tiden redd for at krampen skulle komme sterkere tilbake, spesielt etter fjorårets opplevelse! Da jeg kom til siste drikkestasjoen fikk jeg drukket en god del cola og spite litt chips før siste oppstigning til Riven, akkurat da tåka kom sigende inn. Siste delen av turen gikk ganske bra, men jeg merket at skogen ikke hadde blitt mindre bratt enn i fjor selv om det var mindre gjørme å skli ned på. Men rumpa ble ikke tatt i bruk for å komme ned siste del av skogen i år :)

Og endelig hadde jeg klart å komme til sjarmøretappen, den kjedelige hard asfaltveien som skulle føre oss til Husøya. Gjorde flere forsøk på å jogge men måtte gi opp et par ganger da jeg synes det gjorde vondt i lårmusklene. Men gjorde en siste innsats med jogging over moloen da jeg skjønte at det var muligens et publikum rundt målgangen. Det var skikkelig godt å fullføre etter all usikkerhet jeg hadde i forveien! Fikk litt bling i form av en medalje og avsluttet dagen med bacalao i kantina med Sissel og Astrid som hadde kommet i mål noen minutter før meg. Jeg tror ikke at vi kunne fått bedre vær, føre og selskap for å være med på fjelløp, helt fantastisk!!

Segla
Mellom Segla og Barden
Sissel på toppen av Barden
Bratt opp til toppen av Barden
Meg på Barden
Noen gutter på tur ned til Daven