Vassfaret (15.06.2019)

Søndre Strøslifjell (1,050m) 15.06.2019 14:49
Bringen (995m) 15.06.2019 15:51
Trytetjernåsen (894m) 15.06.2019 18:14

Helg på hytta ble benyttet til en fin lørdagstur i et glimrende vær. Kjørte bomveien over til Hedalen. Parkerte på en sidevei ved Bjørnalie, den gikk inn til Vidalen og Vassfaret. Tok ut syklene og syklet 6-7 km på fin skogsbilvei. Deretter gåtur etter en sti opp til Strøslifjellet. Flott utsikt i alle retninger. Gikk derfra etter natur og GPS over til søndre Strøslifjell, rundt et vann og satset på å komme over til Bringen. Det var et par bratte daler som måtte passeres. Den siste var mest utfordrende, men fant et dyretråkk. Det er alltid lurt å følge de, for de fører alltid til målet. Kom ned i dalbunnen, deretter bratt opp til Bringen. Utsikt utover masse granskog i Nes og Flå. Gikk derfra ned i dalen igjen og følgte Felesskaret nedover. Her var det urskog og svært, svært bratt. Tror dette er noe av det bratteste jeg har gått uten klyving. Merkelig fin grasbunn i skogen. Trolsk. Kanskje pga denne freda skogen at Bringen er en kremtopp. Meget spesielt terreng. Kom oss ned til veien som førte oss over mot Trytetjernåsen. Fant stien som nå var en skogsmaskinvei. Bommet litt i høyden, men fant den igjen. Var bare 500 m fra toppen, så det ble besluttet å gå opp, selv om det var bratt og steinete og vi mangla vann i den varme sola. Kom opp og ny utsikt over skog og skog og skog. Såg da et skaret vi hadde gått ned fra Bringen var eneste mulighet der. Resten var bare høye stup. Kom ned til stien igjen og fulgte den til den var slutt ved Trytetjern. Rundet tjernet og fant veien opp til syklene igjen, og sykklet de 6-7 km tilbake til bilen. Det ble en lang og slitsom dag, men det gikk. Fornøyd med tre listetopper pluss en liten bonus. Fint terreng, spesielt rundt Strøslifjell. Det er nok et bedre kremtoppfjell enn Bringen.