Gokkerbue - Forsøk på Trollsteinhøe (08.03.2012)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Visdalseter (798m)
Endpoint Samme (791m)
Visits of other PBEs Gokkerbue (1,500m) 08.03.2012

FORSØK PÅ TROLLSTEINHØE

Denne gangen ble det dessverre en nokså mislykket ekspedisjon til Spiterstulen. Formen var ikke helt på topp etter å ha kjørt hele onsdagen med mange timers forsinkelse over Strynefjellet og ankomst Spiterstulen først omkring kl 23. Turværet var fint, og planen var Trollsteinhøe-toppene. Jeg startet fra Visdalseteren, men valgte for lav trase gjennom skogen mot Gokkeroksle, og måtte krysse Gokra på et litt vanskelig sted for langt nede. Fint skiføre nede i skogen. Oppe på ca 1300 m var føret så skarpt og isete samtidig som det var lite snø at jeg valgte å sette fra meg skiene. Fortsatte bratt oppover på steiner, snø og is til Gokkerbue på 1500 moh. GPS 0472972 6841516. Snøforholdene var bedre her oppe, men da jeg nå var uten ski og heller ikke hadde tatt med truger ville det tatt for lang tid å nå dagens mål. Retur samme vei ned til sør for Gokra, men nå krysset jeg bare nedover i skogen på sørsiden av Gokra, og det ble en mye mer direkte rute til veien i Visdalen. Det ble alt i alt en OK tur, og jeg ble noen erfaringer rikere med tanke på neste forsøk på topptur i dette området.