Jakta (29.09.2010)

Written by uglefisk (Paal Andre Lund) GSM

Ascents Jakta (1,589m) 29.09.2010
Risenosa (1,563m) 29.09.2010

Vi kjørte fra Øye opp traktorveien ved Norang. Bratt oppgang på god sti til venstre for elva. Utsatt elvekryssing etter ca 20 min. Her bør man være forsiktig tidlig på sommeren, da elva er stri. Ligger en wire her, men kun festet i den ene enden. Over skoggrensen vakkert innover Konedalen. Stien forsvant, men vi fant den igjen innerst i dalen. Fortsatte på stien opp den "seige" BRATTEBAKKEN. Her kommer høydemetrene fort. Utsikten eksploderte i det vi nådde den store varden på JAKTA 1588. Glimrende utsikt over Hjørundfjorden, Skårasalen, Slogen og Store Smørskredtind. Ble en kort matpause, da ferden gikk videre mot Risenosa. Samme retur ned til Jaktafoten innerst i Konedalen. Fulgte delvis sti til vestryggen. Herfra flott rygg opp til breen på flate RISENOSA 1573. Blikkstille og knallvær. Superutsikt mot dagens første topp. Returen gikk bratt ned nordvestryggen til stien i Konedalen. Med på turen Paal Andre. Lengde 13.6 km - Tid 7 timer t/r - 2040 Hm - Luftlinje til Jakta 2.8 km - Luftlinje til Risenosa 3.3 km.