Kommunetopp - Rafjellet 576 moh, Kongsvinger, Hedmark (26.05.2019)

Written by josokbakke (Ole-Johann Jøsokbakke) GSM

Characteristic Jogging
Ascents Rafjellet (576m) 26.05.2019
Visits of other PBEs Rafjellet P-plass (365m) 26.05.2019

Målet er å fullføre listen over kommunetopper i Akershus i år, og jeg oppdaget at det ikke var så langt fra Ursknappen til noen topper rundt Kongsvinger, så da ble planen lagt for en liten dagstur i den retningen:

1. Hornkjølberget, Eidskog, 433m, Hedmark
2. Rafjellet, Kongsvinger, 576m, Hedmark
3. Granberget, Sør-Odal, 528m, Hedmark
4. Ursknappen, Nes, 504m, Akershus

Hornkjølberget
På grunn av et regnvær som kom inn fra nord, valgte jeg å starte med Hornkjølberget. Det var kaldt og det blåste en sur nordavind. Temperaturen makset ut på pluss 12 grader i sola på ettermiddagen. Det ble en lett joggetur opp til tårnet. Regnet holdt seg unna på denne første toppen, men tårnet knaket godt i vinden! Fin utsikt fra toppen.

Kommunetopp - Hornkjølberget, Eidskog, 433m, Hedmark

Rafjellet
Det regnet hele joggeturen opp og ned fra Rafjellet, og på toppen var det innslag av hagl og sludd. Oppe i tårnet var det skikkelig utrivelig med mye vind, regn og sludd! Null utsikt, bare skyer.

Kommunetopp - Rafjellet 576 moh, Kongsvinger, Hedmark

Granberget
Sykkelturen til Granberget gikk fint, nå hadde det sluttet å regne og sola tittet frem. Det var fin utsikt fra Granbergvillaen, men oppe på toppen var det bare skog å se.

Kommunetopp - Granberget 528 moh, Sør-Odal, Hedmark

Ursknappen
Den siste joggeturen gikk opp til Ursknappen på en fin sti. Oppe på toppen var det bra utsikt mellom trærne. Nå hadde sola kommet frem for alvor, men det varmet ikke mye i den kalde nordavinden.