Vanntinden - Vannøya (04.03.2012)  6

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Kammen/Fjellheim (2m)
Characteristic Ski trip
Ascents Vanntinden (1,031m) 04.03.2012
Søre Vanntinden (1,001m) 04.03.2012

Øytopper
4.3.2012

ØYHOPPING MED SKI PÅ BEINA
Øykommunen Karlsøy ligger i Nord-Troms og omfatter rundt 600 øyer, holmer og skjær. Øygruppen er et eksklusivt område med eksotiske sandstrender og gode muligheter for spennende toppturer, jakt og fiske. De største øyene er Nord-Fugløya, Vannøya, Grøtøya, Nord-Kvaløya, Helgøya og Reinøya. I naturreservatet på Sørfugløya hekker et stort antall alker, lundefugler, lomvier, teister og toppskarver, og i de stupbratte fjellsidene på Nord Fugløya lever Europas største havørnbestand. Karlsøy kommune deler også store deler av Rebbenesøya og Ringvassøya sammen med Tromsø kommune i sør. På Ringvassøya ligger det fiskerike Skogsfjordvatnet, som er Norges største innsjø på en øy. Soltindan (1051 moh.) på Ringvassøya og Vanntinden (1031 moh.) på Vannøya er de to høyeste fjelltoppene i Karlsøy kommune. Vannøya ligger mot storhavet i nord og har den største befolkningen med 800–900 fastboende. Det er fergeforbindelse fra kommunesenteret Hansnes til både Reinøya, Karlsøya og Vannøya. I vår forrige bok, Norges beste toppturer, har vi beskrevet flere av toppturene i en av Norges vakreste øykommuner.
Påvirket av gode værmeldinger for Troms de neste dagene tok vi med oss Paal André og hoppet på kveldsflyet til Tromsø. Derfra kjørte vi videre med leiebil over Kvaløya til Hansnes på Ringvassøya. Planen var å nå flest mulig øytopper i løpet av denne godværsperioden. Vi våknet neste dag til strålende vær og tok fergen over fjorden til Skåningsbukta på Vannøya. Det var fint å kunne sitte på båten med kaffe og vaffel med utsikt rett mot den snøkledde Vanntinden og Vannkista. Etter en drøy times overfart svingte vi av mot Burøysund og fant en egnet parkeringsplass mellom Fjellheim og Olavika. Herfra kunne vi starte skituren i ti centimeter nysnø opp langs Kamelva i forholdsvis lettgått terreng. Paal André ville prøve den markerte ryggen over Søre Vanntinden, mens vi fulgte høydedraget vest for Kamtjønna (631). Etter hvert som vi tok høyde, ble det dypere snø og roligere tempo. Fra cirka 800 moh. gikk vi i en bue fra sørvest til det luftige og markerte skaret hvor Paal André ventet. Herfra gikk vi igjen samlet opp den siste, småbratte stigningen til Vanntinden (1031). Cirka 2,5 timer etter at vi startet, sto vi ved varden og ble møtt med en fantastisk utsikt mot storhavet, øyene og hvitkledde fjell. Etter en times pause med kaffe og Mathildes sjokoladekake returnerte vi ned i salen. Vi hadde god tid og bestemte oss for å besøke den 30 meter lavere Søre Vanntinden i samme slengen. Turen ble avsluttet med herlig skikjøring på pudderføre til tang og tare ved riksveien. (Fra boka: Norges beste kremtopper.).

VANNTINDEN er en av 85 fjelltopper i Norge med PF over 1000 meter.

TROMS = 38 stk 1.ordens trig-punkter.

STED: Karlsøy kommune i Troms
HØYDE: 1031 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 1031 m
UTGANGSPUNKT: Olavika 5 moh.