Sesongavslutning til min første kommunetopp (18.05.2019)

Written by vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) GSM

Ascents Spanstinden (1,457m) 18.05.2019
Sølvfjellet (1,290m) 18.05.2019

Et helt utrolig fint vær over Salangen da jeg våknet i dag, og selv om jeg egentlig hadde lagt skia på hylla for sesongen måtte jeg komme meg ut. Fra Gratangsfjellet er det lang sesong helt fra veien, og jeg bestemte meg for en tur til Spanstinden. Dette er forøvrig den første kommunetoppen jeg tok, en dag i juli 2004. Blei satt av på høyeste punkt langs E6, hvor mange biler stod parkert i dag, og spant på skia rett fra bilen. Gikk for shorts og t-skjorte i varmen, samt et tjukt lag med solkrem.

Sølvfjellet og Spanstind fra start
Sølvfjellet sett fra sadelen

Blei fort varmt oppigjennom bakkene mot Spanstinden, og det blei innlagt generøst med pauser. Koste meg virkelig i det flotte været. Rett før sadelen mellom Sølvfjellet og Spanstinden, fikk jeg øye på en kar oppe på Sølvfjellet. Bestemte meg for en rask avstikker. Gikk radig opp de rundt 150 høydemeterne her, før jeg gikk bort til høyeste punkt. Vel verdt avstikkeren, bare for den flotte utsikten ned til Gratangen og opp på Spanstinden. Fellene gikk av, og jeg fikk meg en artig liten nedkjøring før de siste 400 høyedemeterne til Spanstinden.

Mot sør - Rivtinden i venstre halvdel
Spanstinden fra Sølvfjellet
Sølvfjellet sett fra stigninga mot Spanstinden. Sporet mitt renner ned til sadelen
Folksomt på toppen - Fra siste person og ut til varden var det ganske utsatt

Vel oppe på Spanstinden tok jeg av meg skia og spaserte ut til varden. Litt ekkelt å gå her, skulle gjerne hatt stegjerna de siste 10 meterne. Vel framme skreiv jeg meg i boka, før jeg gikk litt tilbake og gravde en sitteplass. God utsikt i alle retninger - Stetind i sør, Møysalen i vest, Jiehkkevárri i nord og Kebnekaisemassivet i øst. Satt her en halvtimes tid før jeg ringte etter skyss og kledde på meg før nedkjøringa. Det var flott føre de første 600 høydemeterne, mens de siste 400 bød på et helt forferdelig sugeføre. Vel nede ved E6 tok jeg av meg skiene idét skyssen kom. Perfekt timing!

Nordover med bla. Istindan ca. midt i bildet