Bløkallen (12.05.2019)  5

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Bløkallen p-lomme (30m)
Endpoint Bløkallen p-lomme (30m)
Ascents Bløkallen (522m) 12.05.2019
Litlekulten (446m) 12.05.2019
Visits of other PBEs Bløkallen - klyvepunkt fra nord (400m) 12.05.2019
Bløkallen P-lomme (30m) 12.05.2019

Søndagstur med mamma og pappa. Ingen av oss hadde vært på disse to toppene. Mamma har høydeskrekk, og fikk derfor trøbbel i klyvepunktet opp mot Bløkallen. Det gikk dog greit for henne å gå rundt Bløvatnet (333), og vi møttes igjen i skaret mellom Bløkallen og Litlekulten. Vi besteg så Litlekulten, og kom inn igjen på stien litt nord for Bløvatnet.

Parkeringsplass, merket som peakbookelement

Flotte trapper de første 250-300 høydemetrene mot Bløkallen. Disse er nokså ferske (2017 eller 2018)

Sherpaene har også hengt opp de tradisjonsrike "flaggene" sine

Jeg trodde faktisk da jeg tok dette bildet at det var Bløkallen, men det var bare fortoppen til Litlekulten

Etter en bratt start, og et litt slakkere mellomparti, blir det etterhvert brattere igjen. Det nærmer seg etterhvert klyvepunktet

Bløkallen til høyre. Deler av hammeren som skal forseres helt til venstre i bildet

Klyvepartiet er i midten av bildet

Heldigvis gode kjettinger her! Ikke teknisk krevende klyving

Utsikt vestover mot Dryna m/Drynjahatten i bakgrunnen

Selfie fra toppen!

Utsikt mot Bløkallen fra Bløvatnet (333). Herfra virker det som betydelig mer enn 189 høydemeter til topps, men det er det altså ikke. Litt dårlig sti herfra til Litlekulten, men et åpent landskap gjør det enkelt å finne frem

Utsikt vestover fra toppen av Litlekulten