Dobbedalshei fra vest (03.05.2019)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Dobbedalsheia (360m) 03.05.2019

For å få en fin tur i sørlandsk heilandskap, valgte jeg å gå til toppen fra vestsiden. Kjørte RV41 til Søre Herefoss, herfra vei 404 i retning Grimstad. Etter noen hundre meter tok jeg av gårdsveien mot Stie. Kjørte gjennom gårdstunet på Rosåsen. Ved tjernet etter gården, tok det av en bomveg sydover. Parkerte her på ca 210 meters høyde.

Grei plass for en bil i krysset ved bomveien.

Gikk innover bomveien og holdt til venstre i to veikryss. Etter vel en km og ca 100 meter høyere, så jeg en lite skogshytte oppe på en knaus til høyre for veien. Tok av fra veien når jeg så hytta og gikk rett østover. Kompasset var lå igjenglemt på Ringerike, men sola var der og hjalp meg å holde retningen. På alle turer har jeg med meg et kart i målestokk 1:25 000, som jeg produserer og skriver ut fra www.norgeskart.no. (zoom inn på aktuelt område, klikk i kartet og velg: Lag turkart). En kjempefin tjeneste fra Kartverket der du kan lage dine egne kart i enten 1:50 eller 1:25 000. Dette ble en liten avsporing fra turrapporten. :-)
Gikk i østlig retning over høyde 346, syd for det sørligste av Tretjennene og videre til sydenden av Storevann.

Ved utløpsoset i sydenden av Storevann

Gikk langs østsiden av Storevann til vel halveis på vannet, dreide så av og gikk i nordøstlig retning mot dagens mål. Rett vest for Dobbedalshei ligger det tre små tjern. Gikk på sydsiden av disse og fortsatte i samme retning opp på Dobbedalshei. Som flere har beskrevet er det flere hauger med varder her oppe. Den sydligste varden er ved bolten til trig.punktet. 30 meter nord for denne er det varde på det som nok er det høyeste punktet på Dobbedalshei. 70 meter øst for dette punktet er det også en varde på en høyde, men denne ser ut til å være litt lavere. Tok bilder på alle tre vardetoppene.

Varden på høyden med bolten ligger litt lavere enn topphøyden. Geodetene i Kartverket satte ikke alltid bolten på det absolutte toppunktet på en høyde. Bolten ble satt der hvor geodeten fikk best siktelinje til omkringliggende trig.punkter da landet ble triangulert. Måleinstrumentet ble satt rett over bolten, som var referansepunktet. Spesielt på skogstopper måtte geodeten velge et annet sted å plassere bolten enn på det høyeste punktet på åsen
Høyeste punktet på Dobbedalhei fotografert fra bolt-høyden
Høyde med varde 70 meter nordøst for høyeste punkt.
Kommunetoppen fra nordøst. Bratt skrent på denne siden, med en liten vannpytt ved foten
Utsikt mot nord fra toppen. De varslede snøbygene er på vei

For å få en rundtur tok jeg hjemturen nord for tjernene vest for toppen. Fortsatte videre til sydsiden av Krokvannet, som ligger nord for Storevann. Gikk vdere i samme retning til nord for Tretjennene og videre til jeg passerte på nordsiden av skogshytta jeg hadde sett på vei opp.

Når du ser denne hytta oppe på høyden fra veien, ta av veien og gå rett østover i retning Dobbedalshei

Fortsatte videre rett vest i flott heilandskap frem mot skråningen ned mot gården Stie. Tok meg greit ned den bratte lia og kom ned på veien et par hundre meter nedenfor veien. Gikk veien ned til bilen.
Totalt ble turen 7,6 km lang, 3,8 km opp og det samme ned igjen. Anbefaler denne ruta til Dobbedalshei. Det meste av stigningen tas på vei. Videre innover heia i lettgått småkupert landskap hvor du passerer mange flotte tjern og vann. Sikkert flotte badevann om sommeren. Myrene var lette å gå i nå på våren, når graset lå nede. Ble heller ikke våt på bena, selv om jeg gikk i lave gore tex sko.